تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه هفتم اسفند؛ رکوردزنی جدید دلار و فولاد/ فلزات پرتقاضا شدند

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از رکوردزنی جدید دلار و فولاد در بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز دلار از کانال 61 هزار تومان عبور کرد و اکنون با این نرخ در بازار عرضه می‌شود که این موضوع بر بازارهای مختلف از جمله فولاد تاثیر داشته است.

در همین حال، فولاد در بازارهای جهانی هم به دلیل افزایش تقاضا، نوسان قیمت را تجربه کرده اما در ایران این روند با شیب تندتری در حال وقوع است. با این وجود، حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اعلام کرده افزایش قیمت ارتباطی به افزایش قیمت دلار ندارد و همه مواد اولیه آن داخلی است. در این زمینه باید توجه داشت براساس قانون بورس کالا، کالاهایی که امکان صادرات دارند باید حداقل 90 درصد نرخ فوب خلیج فارس باشد؛ پس افزایش نرخ دلار بر قیمت محصولات فولادی تاثیر دارد.

همچنین نشریه متال بولتن در جدیدترین گزارش خود خبر داده است: ایران در صادرات بیلت خود جدیت بیشتری نسبت به گذشته دارد. براساس این گزارش، فولادسازان ایرانی درحال حاضر حجم محدودی از بیلت صادراتی در اختیار دارند و مشکلات ارز نامطلوب، درآمد تحمیل شده خارج کشور و موجودی کم از جمله مشکلاتی است که ایران به منظور صادرات بیلت با آن مواجه است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد کاهش شدید دما در سراسر ایران در ماه‌های زمستان منجر به افزایش بی سابقه در مصرف انرژی شده و ایران نتوانسته است به دلیل مشکلات شبکه ای از ترکمنستان گاز وارد کند. در حال حاضر تناژ بیلت‌های فولادی از سوی تامین کنندگان ایرانی محدود شده است.

همچنین فست مارکتز اخیرا از معامله ای مبنا بر 15 هزار تن محموله بیلت ایرانی به قیمت 554 دلار در هر تن بنادر جنوبی خبر داده است. چندین منبع بازار در این باره گفتند که این محموله «توقیف بود» و خریدار اصلی از معامله خارج شده است. یک منبع تجاری هم گفت با توجه به تناژهای محدود محموله های تجاری و عرضه شده اخیر احتمالا مقصد نهایی بارها خلیج فارس بوده است.

این در حالی است که در بازارهای جهانی در هفته گذشته افزایش قیمت قراضه و برخی مواد اولیه را شاهد بودیم. از سوی دیگر، افزایش تقاضا در بازار، یکی از محرک‌های افزایش قیمت است که این موضوع هم در بازار ایران مشاهده می‌شود.

بررسی معاملات بورس کالای ایران نشان می دهد: امروز در این بورس برای ۲ هزار تن ورق سرد B حدود 3 هزار و ۶۵۰ تن تقاضا وجود داشت و همچنین آهن اسفنجی بریکت که ۱۰ هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند نوسان نرخ ارز و همچنین مشخص نبودن وضعیت کارخانجات فولادی باعث افزایش تقاضا در بازار شده است. هرچند دولت ایران اعلام کرده به زودی بخش ارزی در کشور مدیریت می‌شود اما دلار هر روز روند صعود را طی می‌کند. از سوی دیگر خبری با اینکه هر روز درباره مذاکرات سخن گفته می‌شود، خبری از احیای برجام نیست و باید دید در روزهای آینده چه روندی طی خواهد شد.

 

آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در پنج شرکت از 1300 تا 2100 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در دو شرکت از 1000 تا 4000 افزایش قیمت دیده میشود.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 2100 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 200 تا 1300 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در یک شرکت از 2000 تا 3000 افزایش قیمت داشته اند .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *