تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه چهارم اسفند؛ ثبات همراه با افزایش قیمت‌های جزئی در بازار آهن/ دلار همچنان می تازد

در آخرین روز فعالیت بازار آهن کمی ترمز رشد قیمت‌ها کشیده شد. در این میان، شاید علت اصلی انتظار بازار برای بهبود تولید آهن اسفنجی و به تبع آن، شمش در کشور باشد. اگرچه تصمیمات تنظیم بازار هم می‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد ولی به طور کلی نمی توان انتظار داشت در صورت تدوام رشد قیمت دلار در هفته آتی، بازار آهن به ثبات برسد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز پنجشنبه در حالی سه روز از افتتاح مرکز مبادلات ارزی می گذرد که قیمت دلار در بازار آزاد همچنان بالای 50 هزار تومان است به طوری که در این لحظه دلار با قیمت 51 هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد، البته هنوز هر سه تالار این مرکز به طور کامل فعال نشده اند. با اعلام بانک مرکزی، مدتی طول می کشد تا همه مصارف واقعی کشور به این بخش منتقل شود، به عبارت دیگر، برای قضاوت در مورد شکست یا موفقیت طرح ارزی دولت هنوز زود است اما فعلا که تقاضای عجیب سرمایه ای موجب ادامه رشد قیمت دلار شده است.

در همین حال، با عبور از فصل سرما و حل مشکلات گازی، تولید فولاد و محصولات پتروشیمی رونق خواهد گرفت و این به معنی افزایش صادرات و ارز آوری از این محل است. از سوی دیگر، براساس اعلام مسئولان بانک مرکزی، مشکل تقاضای بالای درهم هم به زودی با تمرکز بر تنوع دادن سبد ارزی حل خواهد شد؛ اگرچه برخی معتقدند سفر رئیس جمهور به چین می تواند بخشی از مشکلات معضلات جدیدی ارزی ایران در بازار عراق را حل کند اما بازار منتظر اجرایی شدن توافقات نخواهد ماند.

این در حالی است که موضع گیری‌های اخیر آمریکا در مورد برجام اندکی خوش بینانه تر شده و اخیرا پیغام‌های جدیدی بین ایران و آمریکا از طریق سه کشور عربی رد و بدل شده است. با این حال، تنها سیگنال مثبت محتمل برجامی سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران خواهد بود که با وجود چراغ سبز ظاهری ایران، هنوز زمان آن مشخص نشده است.  این موضوع نیز بر بازار ارز بی اثر نخواهد بود.

در همین حال، در آخرین روز فعالیت بازار آهن کمی ترمز رشد قیمت‌ها کشیده شد. در این میان، شاید علت اصلی انتظار بازار برای بهبود تولید آهن اسفنجی و به تبع آن، شمش در کشور باشد. اگرچه تصمیمات تنظیم بازار هم می‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد ولی به طور کلی نمی توان انتظار داشت در صورت تدوام رشد قیمت دلار در هفته آتی، بازار آهن به ثبات برسد.

علاوه بر این، در بازار جهانی فولاد، همانطور که برخی موسسات پیش بینی کرده بودند، قیمت‌ها صعودی است. این افزایش قیمت شامل بازار لندن، شانگهای و CIS می‌شود. همچنین قیمت بیلت صادراتی ایران براساس گزارش امروز متال بولتن 3.5 دلار و بیلت CIS معادل 9 دلار افزایش قیمت داشته است؛ این افزایش قیمت اگرچه خبر خوبی برای حوزه ارزی کشور که فولاد در آن نقش بارزی دارد، به حساب می‌آید، اما ممکن است در آینده با وجود افزایش تولید، عاملی برای تعدیل نشدن قیمت‌ها در بازار باشد.

آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز پنجشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در دو شرکت از 100 تا 300 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است .

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 100 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 50 تا 500 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در همه بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *