تحلیل هفتگی بازار آهن به روایت فعال بازار/ سیاست ارزی جدید بانک مرکزی به نفع فولادی‌ها شد

یک فعال فولادی گفت: براساس بسته جدید ارز بانک مرکزی که از روز 6 اسفندماه به اجرا در می‌آید، مقرر شده است کلیه ارز حاصل از صادرات به طور کامل در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد.

محمدصادق چیت ساز در گفتگو با فولادبان در خصوص تحلیل هفتگی بازار آهن اظهارداشت: در هفته جاری میزان افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار نسبت به هفته‌های گذشته کمتر بود. بر همین اساس، قیمت هر کیلوگرم میلگرد 27 هزار و 300 تومان، قیمت هر کیلوگرم تیرآهن هر کیلوگرم 28 هزار تومان و ورق هر کیلو گرم کاویان 30 هزار تومان معامله شدند. البته بعضی از محصولات فقط 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داشتند.

وی گفت: روز سه‌شنبه قیمت تیرآهن در بورس کالا تا 28 هزار تومان رقابت شد که برای انجام معامله تأیید نشد و به دنبال آن، معاملات این محصول باطل شد. بر همین اساس، در این هفته رشد قیمت تیرآهن بیشتر از قیمت میلگرد بود و به بیش از 28 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر کیلوگرم شمش فولادی به 3 هزار و 600 تومان بدون ارزش افزوده گزارش شد. در مین حال، قیمت هر تن شمش صادراتی ایران فوب خلیج فارس 557 دلار و میلگرد صادراتی ایران 580 دلار قیمت‌گذاری شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران افزود: در روز چهارشنبه 45 هزار تن میلگرد آجدار در بورس کالا با قیمت پایه 23 هزار و 200 تومان معامله شد و برای اولین بار فولاد اکسین خوزستان توانست ورق گرم خود را در بورس کالا در سوم اسفندماه عرضه کند.

چیت ساز با اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه ارز، گفت: براساس بسته جدید ارز و طلای بانک مرکزی که از روز 6 اسفندماه به اجرا در می‌آید، مقرر شده است کلیه ارز حاصل از صادرات به طور کامل در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد. بنابراین قیمت ارز از هفته آینده فقط براساس منابع، مصارف و متغیرهای اقتصادی در مرکز مبادله ارز و طلا تعیین می‌شود.

وی در پایان اظهارداشت: در این هفته کمیته مدیریت بازار وزارت صمت تصمیمات پنج گانه ای برای ثبات بازار فولاد کشور اتحاذ کرد که از هفته آینده قرار است اجرایی شوند. در این راستا، در بورس کالا محصولات آهن اسفنجی، شمش و میلگرد از این پس به صورت اعتباری عرضه نمی‌شوند و فقط باید نقد خریداری شوند که این کار موجب رشد تولید واحدهای زنجیره فولاد کشور خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *