توسعه متوازن در زیرساخت‌های صنعت فولاد

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: متاسفانه همزمان با توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع، زیرساخت‌های کشور توسعه پیدا نکردند، به همین دلیل هم اکنون در بخش‌ انرژی نظیر گاز، برق، آب و حمل ‌و نقل با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با چالش‌ها و مشکلات موجود در فولاد اظهارداشت: امروزه صنعت فولاد در حوزه زیرساخت کشور با ۵ چالش مواجه است که البته در گذشته همین چالش‌ها به‌ عنوان مزیت‌های نسبی این صنعت محسوب می‌شد.

وی گفت: یکی از این مزیت‌های نسبی وجود منابع گازی در کشور است که بستر مناسبی را برای تولید در صنایع فولاد، پتروشیمی، کاشی ‌و سرامیک فراهم کرد. از سوی دیگر، دسترسی به آب‌های آزاد نیز یکی از ویژگی‌های مثبت در طرح جامع فولاد به شمار می‌رود.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: وجود سنگ‌آهن فراوان با عیار مناسب در کشور از جمله امکاناتی است که ایران را به یکی از بهترین کشورهای فولادساز دنیا کرده است.

عسگرزاده با اشاره به نبود توسعه متوازن در زیرساخت‌های صنعت فولاد، تاکید کرد: یکی از مزیت‌های نسبی دیگری که امروزه به چالشی قابل‌توجه برای فولادسازان و سایر صنایع کشور تبدیل‌شده، موضوع حمل‌ونقل است، چرا که این زیرساخت از گذشته توسعه‌ای متناسب با توسعه صنعت فولاد نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد یکی از صنایعی است که می‌تواند کشوری در حال ‌توسعه مانند ایران را به کشوری توسعه ‌یافته تبدیل کند و این موضوع در برنامه‌های توسعه کشور هم گنجانده‌ شده است، چون مزیت‌های نسبی در ابتدا وجود داشت ولی همان‌طور که گفته شد، با توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع، زیرساخت‌ها توسعه پیدا نکرد. به همین دلیل، در بخش‌ انرژی نظیر گاز، برق، آب و حمل ‌و نقل با محدودیت‌هایی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *