مشکلات چند برابری صنایع معدنی با تصمیم‌های غیر کارشناسی وزارتخانه

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن با تأکید بر غیر کارشناسی بودن تصمیم وزارت صمت در افزایش عوارض صادرات سنگ آهن گفت: جلوگیری از صادرات محصولات معدنی، تنها راه را برای دلالان باز کرده است و وزیر با تصمیم جدید خود، وجهه علمی خود را پایین آورده است.

سید احمد مشکانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با افزایش عوارض صادرات سنگ آهن توسط وزیر صمت گفت: این تصمیم‌گیری به طور کامل اشتباه و بدون کار کارشناسی شده است و در پس این تصمیم‌گیری دو سناریو وجود دارد. اولین فرضیه این است که دستوری مبنی بر این افزایش عوارض به وزیر داده شده است و وزیر صمت آن را برای ماندگاری ابلاغ کرده است و دومین سناریو این است که وزیر چنین تصمیمی را داشته، اما مشاوران خوبی برای این تصمیم کنار خود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش میزان عوارض برای کلیه فلزات از جمله فولاد و مس ابلاغ شده است، تصریح کرد: اگر به اعداد ابلاغ شده در نامه وزیر صمت توجه کنیم، تمامی اعداد مضربی از 5 هستند که نشان می‌دهد این تصمیم‌گیری به هیچ عنوان کارشناسی نشده و به صورت فی‌البداهه تصمیم گرفته شده است و با این کار، تنها افزایش قیمت‌ها مورد نظر گرفته شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن اضافه کرد: فرآیند تولید فلزات مختلف، متفاوت است و نمی‌توان برای همه محصولات معدنی فلزی به یکباره تصمیم‌گیری کرد، اما موضوع فاجعه‌بارتر این است که در کشور چند کارخانه تولید فولاد بدون توجه به حلقه قبلی زنجیره تأسیس شد. نکته حائز اهمیت این است که قبل از تولید فولاد، باید یک معدن برای آن در نظر گرفت و با این تفاسیر، باید گفت که میزان ذخایر ما با این ظرفیت‌ها هماهنگ نیست.

مشکانی درباره کمبود ذخایر سنگ آهن در کشور و منافع فولادسازان گفت: با یکسان نبودن میزان ذخایر سنگ آهن و ظرفیت تولید فولاد، فولادسازان به این فکر افتادند که اگر سنگ آهن صادر شود، ضرر خواهند کرد و به وزارت صنعت فشار آورده‌اند تا روی عوارضی برای صادرات سنگ آهن منظور شود و وزارتخانه این عوارض را در نظر گرفت که در پی این اتفاق، قیمت داخلی سنگ آهن از قیمت جهانی سنگ آهن 12 تا 20 پایین‌تر آمد.

وی با تأکید بر رانت ایجاد شده در زنجیره فولاد توسط فولادسازان تصریح کرد: افزایش عوارض صادرات محدودیتی ایجاد کرده است که به دنبال آن، یک فضای رانت و غیر متعارف تشکیل شده است و عده‌ای خاص منافع را به جیب می‌زنند یعنی وزیر برای انجام این کار، هیچ کارشناسی انجام نداده و فضا را به طور کامل نشناخته است.

عضو هیئت رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن تأکید کرد: تنها راهی که کشور می‌تواند درآمد داشته باشد، صادرات است، اما وضع عوارض سنگین جلوی آن را گرفته؛ مسئله‌ای که دامن خود فولادسازان را هم گرفته است چراکه وزارتخانه قصد دارد از خام‌فروشی جلوگیری کند. این در حالی است که عمده درآمد کشور از صادرات نفت خام است و سؤال اینجاست که چرا از فروش نفت خام جلوگیری نمی‌کنیم و پتروشیمی‌های خود را تقویت نمی‌کنیم.

مشکانی در پایان افزود: صنعت فولاد ایران، صنعتی است که به تازگی در بازارهای جهانی جان گرفته است، ولی سنگ‌اندازی در آن زیاد است. در کشورهای خارجی، مشوق‌های صادراتی وجود دارد، اما در بخش معدن، عده‌ای قصد استفاده از منابع را دارند. آخرین کاری هم که وزیر صمت انجام داد، وجهه علمی و کاری خود را پایین آورد که بعید به نظر می‌رسد به تصویب هیئت دولت برسد، ولی اگر این افزایش عوارض تصویب شود، کار برای صنایع معدنی دشوار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *