یک کارشناس: صنعت فولاد در زمینه خصوصی‌سازی ناموفق عمل کرد/ با اهداف 1404 فاصله بسیار است

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: میزان تولید فولاد ایران با آنچه در افق ۱۴۰۴ مشخص شده است، فاصله بسیار زیادی دارد.

حسین ناطقی در گفتگو با فولادبان با اشاره به مشکلات صنعت فولاد و راه بسیاری که این صنعت با چشم انداز 55 میلیون تن دارد، اظهار کرد: صنعت فولاد با مشکلاتی مانند قیمت بالای تولید به دلیل تکنولوژی قدیمی و سنتی، کمبود سنگ‌آهن و ظرفیت غیراقتصادی روبرو است که حل این مشکلات لازمه رشد این صنعت است.

وی گفت: صنعت فولاد برای سومین دهه متوالی در حالی بحران و رکود را تجربه می‌کند و بسیاری از تولیدکنندگان فولاد داخلی معتقد هستند که در سال‌های آینده این صنعت با کمبود شدید سنگ‌آهن داخلی مواجه می‌شود.

این کارشناس فولاد افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات مهم صنایع فولاد کشور مساله جانمایی واحدهای تولیدی است، شرکت‌ها به دلیل جانمایی نامناسب، پس از بهره‌برداری توان بازگشت و تامین سرمایه‌گذاری را ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند وارد بازارهای رقابتی شوند.

به عقیده ناطقی، موضوع مهم دیگر وضعیت مصرف انرژی در این کارخانه‌هاست، تولید فولاد در ایران با روش احیای مستقیم انجام می‌شود و این روش تولید نیازمند گاز و برق زیادی است، بنابراین کارخانه‌های فولاد در ایران می‌توانند پس از واقعی کردن قیمت‌ها، محصولی رقابتی را وارد بازار کرده یا آن را صادر کنند.

وی در ادامه با اشاره به تجربیات ناموفق صنعت فولاد در زمینه خصوصی‌سازی، تصریح کرد: به علت فراهم نبودن بستر لازم با موفقیت چندانی تا به امروز همراه نبوده است. خصوصی‌سازی فرآیندی است که طبق آن، مالکیت شرکت‌ها و به‌طور کلی، دارایی آنها از بخش عمومی به بخش خصوصی منتقل و باعث افزایش کارایی آن بنگاه یا اضافه شدن دارایی آن می‌شود.

حسین ناطقی در پایان به دیگر چالش های پیش روی صنعت فولاد در آینده پرداخت و گفت: هزینه اکتشاف در معادن سنگ‌آهن بالا است و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب ریلی و جاده‌ای جهت جابه‌جایی فولاد تولیدی از دیگر چالش‌های اساسی آینده صنعت فولاد ایران خواهد بود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *