دولت باید ضرر گازی فولادی‌ها را جبران کند/ خصولتی‌ها؛ بزرگترین شکاف اقتصاد ایران

یک کارشناس فولادی گفت: صنعت فولاد علی رغم اینکه حمایت و پشتوانه محکمی ندارد اما نسبت به سایر صنایع موفق‌تر عمل می‌کند.

تورج امینی در گفتگو با فولادبان در خصوص قطعی گاز فولادی‌ها بیان کرد: در تمام کشورها قانونی وجود دارد که برای قطعی گاز فولادسازان و یا هر صنعت دیگری، دولت ضرر و زیان را جبران می‌کند اما متأسفانه این قانون در ایران وجود ندارد.

وی گفت: این جبران خسارت در شرکت‌ها علاوه بر مقدار سود پیش‌بینی‌شده، هزینه‌های ثابت مانند حقوق، قبض برق، کرایه ماشین‌آلات و امثال آن نیز پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در ایران نه تنها چنین مزیتی وجود ندارد، بلکه با وجود قطعی برق و گاز صنایع، هزینه‌های دیگری بر صنایع تحمیل می‌شود. البته در کشور نیز صحبت از تصویب قانون جبران ضرر و زیان برای شرکت‌ها به میان آمده اما تا به حال به مرحله اجرا نرسیده است.

این کارشناس صنعت فولاد با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب در صنایع به خصوص فولاد تاکید کرد: در صورتی که برنامه‌ریزی نظام‌مندی در کشور انجام شود، می‌توان تا حدودی به بهبود وضعیت امیدوار شد. البته با وجود شرکت‌های خصولتی که بخشی دولتی و بخشی از آن خصوصی است، نمی‌توان زیاد انتظار داشت، چرا که در ایران اکثر شرکت‌ها خصولتی هستند و بعد از چند بار اعتراض در این زمینه از سوی مدیر، شخص مسلماً اخراج خواهد شد؛ از طرفی صدای شرکت‌های خصوصی نیز به جایی نمی‌رسد.

امینی خاطرنشان کرد: بیشترین ضربه‌ای که به کشور وارد می‌شود، از طریق شرکت‌های خصولتی است، چرا که در این شرکت‌ها آینده‌نگری طولانی مدت صورت نمی ‎گیرد.

وی معتقد است صنعت فولاد علی رغم اینکه حمایت و پشتوانه محکمی ندارد اما نسبت به سایر صنایع موفق‌تر عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *