تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه دهم بهمن؛ دلار دست فولاد را بالا برد/ پروفیل‌ بی‌قیمت شد

در حالی در روزهای اخیر تقاضای مقاطع فولادی در بازار افزایش یافته بود که امروز بازار آهن با کاهش تقاضا مواجه شده است. البته باید توجه داشت که تقاضا در بازار ایران همچنان بالاست.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز نوسان چندانی نداشت و در پایه 44 قرار گرفت و با قیمت 44 هزار و 600 تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته است در حالی که قیمت برخی‌ مقاطع فولادی ثابت و برخی دیگر روند صعودی را طی کردند. البته نکته قابل توجه در بازار پروفیل اینکه اکثر شرکت‌ها فروش خود را متوقف کردند و قیمت محصولات خود را اعلام نکردند.

در بازار جهانی نیز قیمت‌ها مانند بازار ایران روند ثابتی را طی کردند  به طوری که اسلب و بیلت ایران در منطقه خلیج فارس بدون تغییر و به ترتیب 505 و 543 دلار قیمت خورد. همچنین بیلت صادراتی منطقه CIS یک دلار کاهش داشت و با نرخ 554 دلاری نسبت به روز جمعه گذشته معامله شد. از سوی دیگر اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر به قیمت 615 دلار در هر تن به فروش رسید.

به نظر می‌رسد بازار جهانی منتظر ثبات وضعیت است تا بتواند دوباره در مسیری که مد نظر داشت حرکت کند. امروز در اولین روز هفته میلادی اونس جهانی طلا کاهش سه دلاری داشت و برخی تحلیلگران بر این باورند دلیل کاهش تقاضای فلزات در بازارهای جهانی افت اونس جهانی طلا است و این در حالی است که تقاضا همچنان در بازار ایران برای مقاطع فولادی بالاست به این صورت که امروز در تالار بورس کالای ایران قرار بود ۴۶۲ هزار و ۷۶۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که ۴۶۰ هزار و ۶۴۰ تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۰٫۵ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند.

همچنین در معاملات امروز بورس کالا برای ۸۳ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم، ۱۵۶ ‌هزار و ۳۱۰ تن تقاضا وجود داشت. تختال و ورق گرم HR نیز مانند مقاطع فولادی دیگر با افزایش تقاضا همراه بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل افزایش تقاضای مقاطع فولادی در ایران در مقابل کاهش تقاضای جهانی مربوط به زلزله اخیر خوی است به وری که نهادهای دولتی خریدار اصلی مقاطع فولادی شده‌اند – سیمان و میلگرد برای بازسازی مناطق زلزله زده رایگان اعلام شده است- و باید دید این موضوع در روزهای آینده چه تاثیری بر بازار فولاد می‌گذارد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز شاهد ثبات قیمتی میلگرد در بازار بودیم.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی اکثر شرکت‌ها بدون تغییر ثاعلام کردند و فقط یک شرکت قیمت محصولات خود را 100 تومان افزایش داد.

در بازار تیرآهن، در بخش کیلویی قیمت محصولات ثابت باقی ماند اما در بخش شاخه ای قیمت محصولات از 130 تا 200 هزار تومان افزایش یافتند.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در حالی یک شرکت افزایش قیمت 700 تومانی برای محصولات خود در نظر گرفت که امروز در این بازار اکثر شرکت‌ها فروش خود را متوقف کردند و قیمت محصولات خود را اعلام نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *