استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره اجباری می‌شود

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه عوامل مختلفی در آلودگی هوا دخیل است که رفع آن نیازمند تصمیمات چند وجهی است، گفت: تلاش می‌شود در نخستین جلسه شورای‌عالی استاندارد، استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره که تاکنون اجباری نبوده را به تصویب برسانیم.

به گزارش فولادبان، سید مهدی اسلام‌پناه با با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از تکالیف سازمان ملی استاندارد ایران در قانون هوای پاک در یک سال گذشته اجرایی شده است، اظهارداشت: از بابت عقب‌ماندگی در انجام تکالیف قانون هوای پاک در سال‌های گذشته که ما را به شرایط امروز دچار کرده است از مردم عذرخواهی می‌کنم.

وی درباره وظایف سازمان ملی استاندارد ایران در اجرای قانون هوای پاک، گفت: این قانون به صراحت 4 تکلیف اساسی برای سازمان مشخص کرده که به‌ طور عمده در رابطه با استانداردنویسی و استانداردسازی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای‌ عالی استاندارد در خصوص هوای پاک، تصریح کرد: با اجرای مصوبات تا پایان سال، سازمان ملی استاندارد ایران 100 درصد از تکالیف خود را در موضوع قانون هوای پاک اجرا می‌کند.

اسلام‌پناه، عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیرمتحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و عدم حرکت به سمت نوسازی‌شدن و قسمتی را مربوط به خودروهای در حال تردد برشمرد و گفت: در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون خودروی سواری، تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تردد می‌کنند که بعضاً احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه‌های اخیر شورای‌عالی، استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو، نفت کوره و بخشی از قانون هوای پاک به تصویب رسید. در این راستا، با برخی مخالفت‌هایی مواجه می‌شویم اما از اعمال قانون کوتاه نمی‌آییم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تهران و برخی کلان‌شهرها بنزین یورو۴ (EURO۴) عرضه می‌شود، گفت: نمونه‌برداری‌ها از سوخت پیش از این به‌ صورت فصلی بوده است اما امروز برای نخستین بار نمونه‌برداری در پالایشگاه اتفاق می‌افتد که به‌صورت ماهیانه انجام می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه باید استراتژی را در حوزه سوخت تغییر دهیم، افزود: لازم است با رویکرد جدید در زمینه سوخت قدم برداریم تا ضمن رعایت حقوق شهروندی، سوختی منطبق با استانداردها در کشور توزیع شود.

اسلام‌پناه، رعایت حقوق شهروندی را جزو اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: در راستای اجرای تکالیف در قانون هوای پاک سوخت گازوئیل با میزان آلایندگی 7 هزار ppm جایگزین نفت کوره با آلودگی ۳۵ هزار ppmشد که تا حدود زیادی توانست شرایط را مساعدتر کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *