تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه سوم بهمن؛ نرخ صعوی دلار بالاخره متوقف می‌شود؟/ تقاضای فولاد جهانی شد

در حالی که دلار در بازار جهانی در مسیر تضعیف قرار گرفته اما در ایران تقویت شده و قیمت محصولات فلزی از جمله فولاد را صعودی کرده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز دوباره با نوسان کار خود را آغاز کرد و با اینکه در ابتدای معاملات دارای نرخ 44 هزار و 400 تومان بود اما حوالی ظهر امروز دوباره از مرز 45 هزار تومان عبور کرد و سپس با یک عقب نشینی 44 هزار و 900 تومان قیمت خورد، این در حالی است که در بازار ارز جهانی شاهد افت ارزش دلار هستیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد قراردادهای کوتاه مدت به اوج خود رسید است.

البته در شرایط فعلی، در بازارهای جهانی برای خرید از پوند انگلیس، ین ژاپن و دلار کانادا بیشتر استفاده می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند که تحریم سپاه یکی از دلایل افزایش قیمت دلار و کاهش ارز پول ملی است اما چوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا تاکید کرده که تروریستی شناختن سپاه منوط به تصمیم دادگاه است.

از سوی دیگر، اونس جهانی دوباره افزایش یافت و 1928 دلار قیمت خورد. همانطور که هفته‌های گذشته در تحلیل‌ها گفته شد بانکهای مرکزی جهانی در حال افزایش ذخیره طلایی خود هستند و دلیل افزایش اونس جهانی نیز همین موضوع است. در این شرایط، تقاضا برای فلزات در همه کشورها بالا می‌رود و در ایران علاوه بر این موضوع نوسانات نرخ ارز مزید بر علت شده تا قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرند.

در همین حال، تقاضا در بخش‌های مختلف فلزات در شرایط فعلی افزایش یافته و کشورها به دنبال کاهش وابستگی خود برای تامین مواد اولیه به یک کشور هستند. به طوری که اکنون چین سیاستی را در پیش گرفته تا وابستگی خود به سنگ آهن استرالیا را کاهش دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چین با قراردادی مهم در گینه، آفریقای غربی، به کاهش وابستگی خود به سنگ آهن استرالیا نزدیک‌تر شده است که یکی از بزرگترین ذخایر استخراج نشده جهان را پس از بیش از یک دهه مذاکره باز خواهد کرد. غول فولاد چین Baowu یک ماه پیش با شرکای سرمایه گذاری مشترک برای استخراج و حمل سنگ آهن از پروژه Simandou در جنوب شرقی گینه به توافق رسید.

همچنین تقاضا در بازار ایران روند افزایشی داشت؛ به این صورت که امروز در بورس کالا 278 هزار و 60 تن تقاضا برای محصولات فولادی به ثبت رسید. قرار بود ۱۲۳ هزار و ۳۲۵ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که تمام این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و هیچ محصولی از تابلوی معاملات حذف نشد. در همین حال، برای ۹۳ هزار و ۳۲۵ تن شمش بلوم، ۱۹۷ هزار و ۶۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۵۸ هزار و ۳۳۲ ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند. همچنین تختال C که به طور کامل به تابلوی معاملات راه یافت، ۸۱ هزار تن تقاضا را از سوی خریداران دریافت کرد، این در حالی است که گفته می‌شود قیمت بورس کالا از بازار بالاتر است اما ظاهرا رویه بازار در حال تغییر است.
اخیرا هم شرکت فولاد مبارکه اصفهان نامه‌ای به شورای رقابت نوشته که اعلام کرده مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص اشاره به رانت ناشی از اختلاف قیمت بورس کالا و بازار کرده که نیاز به اصلاح دارد و پیشنهاداتی مطرح شده است.

علاوه بر این، یکی قطع ارتقاط قیمت پایه ورق گرم بورس کالا با قیمت‌های جهانی و دلار و ارتباط آن به کشف قیمت دوره ای معاملات داخل بورس (با اعمال ضریب 0.97 یا 1 بسته به حجم معاملات) و دیگری اصلاح فرمول شورای رقابت به CFR بجای FOB کشورهای صادرکننده ورق گرم (دریای سیاه و چین) و جایگزین کردن ارز آزاد یا بازار متشکل به جای نیما است. برخی کارشناسان بر این باورند که اگر این اتفاق بیفتد، قیمت پایه ورق در بورس کالا ممکن است تا 30 درصد افزایش یابد و هزینه‌ پروژه‌های عمرانی نیر رشد خواهد داشت.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است به طوری که در شش شرکت از 130 تا 800  تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، نرخ محصولات ناودانی در تمام شرکت ها ثابت بوده  و در بازار ناودانی شرکت فولاد اشتهارد قیمت خود را 600 تومان افزایش داد و باقیه شرکت ها قیمت خود را ثابت اعلام کردند .

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در بخش کیلویی 300 تومان افزایش یافت، ضمن اینکه قیمت محصولات در بخش شاخه ای از 20 تا 120 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت محصولات چهار شرکت از 1070 تا 2000 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود..

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *