افزایش پرونده‌های ضد دامپینگ علیه صادرات فولاد چین

در 9 ماه نخست سال 2020 بالغ بر 15 پرونده شکایت ضد دامپینگ علیه صادرات فولاد چین در کشورهای مختلف جهان مطرح شده است که این تعداد بیش از کل پرونده‌های سال 2019 محسوب می‌شود. کارشناسان هشدار می‌دهند که جنگ تجاری چین و آمریکا و شیوع بیماری کرونا روند حمایت‌گرایی جهانی را تقویت کرده است.

به گزارش فولادبان؛ آمریکا، انگلستان، استرالیا و تایلند از جمله کشورهایی هستند که علیه صادرات فولاد چین پرونده‌های ضد دامپینگ تشکیل داده‌اند. سال گذشته 13 پرونده ضد دامپینگ علیه صادرات فولاد چین گشوده شد.

تایلند علاوه بر طرح شکایت‌های ضددامپینگ، در ماه آگوست یک گام دیگر هم جلو آمد و 35.67 درصد تعرفه ضد دامپینگ علیه ورق و کویل گالوانیزه گرم وارداتی از چین، وضع کرد.

چین از سال‌ها قبل متهم است که بازارهای جهانی را با محصولات فولادی ارزان‌قیمت خود اشباع می‌کند. چین در سال گذشته 996 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که بیش از نصف کل تولید فولاد جهان است. مجموع تولید فولاد کشورهای جهان در سال گذشته 1.8 میلیارد تن بود.

بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد در آسیا تلاش دارند با توجه به تأثیر منفی شیوع بیماری کرونا بر تقاضای فولاد، از تولید داخلی خود حمایت کنند.

مسئولان صنعت فولاد تایلند درباره دلایل وضع تعرفه ضد دامپینگ علیه واردات فولاد از چین می‌گویند که چینی‌ها از اوایل دهه 2000 میلادی وارد بازار فولاد تایلند شدند و از آن زمان تاکنون تولیدکنندگان داخلی این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند.

این موضوع آنقدر حاد شده که قرار است در اجلاس سازمان منطقه‌ای آسه‌آن بین چین و سایر اعضا درباره آن بحث و تبادل نظر شود.

اتحادیه اروپا هم در ماه مارس تعرفه‌های ضد دامپینگ 50.3 تا 66.4 درصد بر برخی رینگ‌های فولادی وارداتی چین به مدت 5 سال وضع کرد. در ماه آگوست هم اتحادیه اروپا تعرفه‌های ضد دامپینگ 17.2 تا 27.9 درصدی بر واردات فولاد ضد خوردگی وارداتی از چین تمدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *