روایت مدیر عامل ذوب آهن از دو مانع پیشرفت صنعت/ عاملی که موجب نابودی فولادی‌ها می‌شود

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان گفت: هر یک از وزارت‌خانه‌ها برای گاز، نرخ متفاوتی تعیین می‌کنند و این عملکرد باعث می‌شود شرکت‌های فولادی با این وضعیت قیمت گاز نابود شوند.

ایرج رخصتی در گفتگو با فولادبان در خصوص چالش‌های صنعت فولاد بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی، نوعی تعارض بین قوانین و چند وزارت‌خانه به خصوص وزارتخانه‌های صمت و نیرو وجود دارد.

وی توضیح داد: هر یک از وزارت‌خانه‌ها برای گاز، نرخ متفاوتی تعیین می‌کنند و این عملکرد باعث می‌شود شرکت‌های فولادی به خصوص ذوب‌آهن با این وضعیت قیمت گاز نابود شوند.

رخصتی معتقد است که برای بهبود وضعیت فعلی فقط اصلاح قیمت گاز راه چاره نیست بلکه باید تعیین نرخ خوراک که در این حوزه تأثیر دارد، مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: چالش بعدی که در صنعت فولاد وجود دارد، آب و منابع آبی است. در این حوزه تنها 0.2 درصد آب کشور توسط فولادسازان مصرف می‌شود، این درحالی است که 88 درصد آن صرف کشاورزی و 9 درصد آن آب شرب است. بر همین اساس، حدود 3 درصد مصارف به صنایع تعلق دارد که از این میزان 0.2 درصد به شرکت‌های فولادی مربوط می‌شود.

رخصتی در پایان تصریح کرد: چالش‌هایی مانند نرخ‌گذاری دستوری در محصولات فولادی وجود دارد به طوری که زنجیره بالادستی فولاد، قیمت پایینی در بورس کالا دارد که از سود آنها، جامعه و مردم منتفع نمی‌شوند، بنابراین چنین عملکردی باید در تمام بخش‌های زنجیره در بورس کالا مدیریت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *