Please use a valid API Key تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه بیست و نهم دی/ حرکت خلاف جهت دلار و قیمت فولاد - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه بیست و نهم دی/ حرکت خلاف جهت دلار و قیمت فولاد

در حالی قیمت دلار در مدار صعودی قرار دارد که بازار آهن همچنان با ثبات یا کاهش قیمت‌ها مواجه است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار در ابتدای هفته در کانال ۴۰ هزار تومان قرار داشت که عصر دیروز از مرز ۴۳ هزار تومان عبور کرد و اکنون در پایه ۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. نوسان دلار در یک هفته اخیر باعث تغییر نرخ در بازار فلزات از جمله فولاد شد اما نکته قابل توجه اینجاست که فلزاتی مانند طلا در لحظه قیمت خود را با دلار منطبق می‌کند اما فولاد کمی‌دیرتر تاثیر می‌پذیرد.

در این میان، برخی‌ها معتقدند دور جدید تنش میان ایران و اروپا از جمله تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و تحریم‌هایی که قرار است در هفته آینده اعلام شود علت اصلی رشد قیمت دلار است اما برخی اقتصاددانان ادامه رشد شبه پول و نقدینگی و سیاست‌های بی اثر بانک مرکزی را عامل رشد قیمت‌ها می دانند.

در همین حال، در دو روز اخیر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰۰ هزار تومان رشد داشته اما قیمت فولاد نه تنها در برخی محصولات ثابت بوده بلکه کاهش قیمت نیز اتفاق افتاده است.

با این حال، فولاد در جهان روند صعودی قیمت را پیش گرفته و اسلب و بیلت ایران هم رشد را تجربه کردند. در یک هفته اخیر اسلب صادراتی ایران با افزایش ۱۷ درصدی به ۵۱۰ دلار در هر تن و بیلت صادراتی با رشد ۶.۵ درصدی به سقف ۵۴۵ دلار رسید. به نظر می‌رسد روسیه توان دامپینگ خود را از دست داده و ایران توانسته دوباره در بازار فولاد مشتریان جدیدی پیدا کند. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو عامل پیش افتادن طلا از منحنی دلار در روزهای اخیر شده که تاثیر آن در بازارهای مختلف از جمله فولاد نمایان است.

موضوع دیگری که به نظر می‌رسد عامل افزایش قیمت فولاد در جهان باشد، کاهش تولید به دلیل سرمای شدیدی‌ است که همه کشورها با آن درگیر هستند. آلمان بزرگترین تولید کننده فولاد اروپا در ماه سپتامبر با افت شدید 15.4 درصدی تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد و تولید این کشور به 2.84 میلیون تن رسید. همچنین بین ژانویه تا سپتامبر تولید فولاد آلمان افت 6 درصدی داشت. افزایش هزینه‌ها علت اصلی کاهش تولید فولاد این کشو بوده است.

در ایران علاوه هم این موضوع به شکل دیگری اتفاق افتاده و آن هم قطعی گاز صنایع استت، ضمن اینکه باید توجه داشت در این فصل از سال تقاضای فولاد به پایین‌ترین حد خود به دلیل توقف پروژه‌های عمرانی می‌رسد. براساس آمارهای موجود، هفته آینده یک موج‌ سرمای دیگر وارد کشور خواهد شد و از آنجایی که اولویت گاز رسانی به بخش خانگی است، ممکن است تولید فولاد ایران دوباره با کاهش روبه‌رو شود؛ اتفاقی که می‌تواند در بازارهای جهانی نیز تاثیر بگذارد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در یک شرکت 300 تومان کاهش قیمت مشاهده میشود.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی در همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را را 300 تومان کاهش داد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی تغییر قیمت مشاهده نشده است.

علاوه بر این، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت 300 تومان افزایش قیمت مشاهده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors