یک فعال فولادی: مخالف بخشنامه دستوری «کف عرضه» هستم/ صنعت فولاد؛ آسیب‌پذیر از بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولتی

یک فعال صنعت فولاد گفت: بخشنامه کف عرضه 100 درصدی به بورس کالا همانند سایر تصمیمات و سیاستگذاری‌های دستوری وزارت صمت به صنعت فولاد آسیب می زند.

جهاندار شکری در گفتگو با فولادبان  با اعلام مخالفت خود با بخشنامه وزارت صمت درباره کف عرضه محصولات فولادی به بورس کالا، اظهارداشت: من مخالف 100 درصد این سیاست و تصمیم وزارت صمت درباره تعیین کف عرضه یا تمام عرضه محصولات فولادی به بورس کالا هستم، زیرا بحث فروش فولاد باید به گونه ای باشد که با عرضه و تقاضا تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری و تصمیم گیری درباره کف عرضه، قیمت گذاری، تعیین میزان عرضه  و یا تولید اجباری و یا هر کار دستوری دیگر در بازار ایراد اساسی دارد، گفت: فعالان و تولیدکنندگان صنعت فولاد چندین سال است براساس نظام دستوری بورس کالا در حال صدمه خوردن و ضرر و زیان تجاری و بازرگانی هستند.

مدیرعامل ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه با انتقاد از سیاست‌‎های مداخله جویانه وزارت صمت در صنعت فولاد، تصریح کرد: وزارت صمت در مقاطع مختلف زمانی کوتاه یا قیمت، یا مقدار و یا شرایط را دستوری اعلام می کنند همه اینها در قالب عرضه ، تقاضا و قیمت‌فعالان صنعت فولاد را وارد چالش کرده و بیشترین صدمه صنعت فولاد، دستوری بودن سیاست‌گذاری های کف عرضه یا قیمت‌گذاری‌های دستوری است.

شکری، ابلاغ این بخشنامه را پر از ایراد و ناقص دانست و گفت: ایراد بزرگ این بخشنامه این است که اگر تولیدکنندگان رسته القایی، 20 درصد شمش تولیدی خود را عرضه کنند، باید مابقی تولیدات آنها صادر شود و اگر صادرات هم انجام نشد، نمی‌توانند در داخل به فروش برسانند، چون طبق بخشنامه قبلی وزارت صمت، تولید کننده مکلف است کالای خود را فقط در بورس کالا بفروشد و فروش 20 درصدی معنا ندارد.

وی با اشاره به عرضه های سه باره برخی محصولات در بورس کالا، افزود: چگونه یک کالا و محصول در بورس کالا عرضه می‌شود و اگر به فروش نرفت تا سه بار این کالا در بوس عرضه شود، طبیعتا این شیوه فروش روش مناسبی برای معامله نیست و  قیمت نابود می‌شود و ظاهرا این بخشنامه ها و تصمیمات، نوعی سرگرمی برای فعالان و دست اندرکاران صنعت است والا کارکرد دیگری ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *