سود خوب صنایع با انرژی ارزان/ قطعی گاز تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

یک کارشناس انرژی می گوید: در سالیان گذشته برخی از صنایع با در نظر گرفتن انرژی بسیار ارزان و کم توجهی به نوسازی و بهسازی، سود خوبی را به جیب زدند.

سعید ساویز در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه در سالیان گذشته برخی از صنایع با در نظر گرفتن انرژی بسیار ارزان و کم توجهی به نوسازی و بهسازی، سود خوبی را به جیب زدند، اظهارداشت: زمانی که میدان نفتی و گازی پارس جنوبی کشف شد و توسعه پیدا کرد، حامل‌های انرژی در ایران بسیار ارزان شد. به همین دلیل برای سودآوری بیشتر در صنایع، گاز را ارزان کردند. در این راستا شرکت‌های مختلفی از جمله شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و سیمانی در مدت زمان کوتاهی به سود خوبی دست پیدا کردند.

وی گفت: زیرساخت‌های صنعتی کشور به قدری در صنایع وابسته به گاز گسترش پیدا کرده اند که میزان حجم مورد نیاز در بخش تولید، به تدریج در حال کاهش است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم تمرکز بیشتر در مجوز دادن طرح‌های حوزه انرژی، گفت: طرح‌های مربوطه در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌ها تنها به انرژی مخصوصاً گاز متکی نباشند. نفت و گاز نعمتی خدادادی و طبیعی است و مکانیزم مهندسی و خط تولید نیست که بتوان از کاهش یا افزایش آن را کنترل کرد. بنابراین دولت و مجلس که مجوز طرح‌های حوزه انرژی را فراهم می‌کنند، باید دقت و تمرکز بیشتری در این زمینه داشته باشند.

ساویز در پایان درباره قطعی گاز صنایع در روزهای اخیر مطرح کرد: اعمال محدودیت در تامین انرژی شرکت‌ها به دلیل اهمیت اولویت اول یعنی تامین گاز خانگی است. در این راستا، هر چه هوا سردتر شود، این وضعیت بدتر خواهد شد، ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود کشور، اعمال محدودیت گازی شرکت‌های مختلف در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *