یک کارشناس: اهداف عرضه فولاد در بورس کالا محقق نشد

یک فعال فولادی گفت: با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد اهداف مورد نظر برای عرضه فولاد در بورس محقق نشده است و همچنان قیمت‌ها در این حوزه به شکل سیستمی اعمال می‌شوند.

حسین ناطقی در گفتگو با فولادبان درباره تحقق اهداف سند چشم انداز فولاد اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح به افزایش حمل و نقل ریلی تا 105 میلیون تن و حمل جاده‌ای و دریایی هرکدام تا ۵۰ میلیون تن در سال نیاز دارد، این درحالی است که در سال گذشته ظرفیت حمل مواد معدنی به وسیله خطوط ریلی حدود ۴۵ میلیون تن بود.

وی گفت:: در حوزه توسعه زیر ساخت‌های تکنولوژی به دلیل تحریم و انحصار فناوری نزد کشورهای پیشرفته، با مشکل واردات دانش فنی روبرو هستیم، ضمن اینکه در کارخانه‌های مختلف کشور، تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شده است اما وابستگی علمی این فناوری‌ها به شرکت‌های خارجی وابستگی نامتوازن و یک‌طرفه را به وجود آورد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، افزود: تحولات قیمت و میزان عرضه و تقاضای کالاهای مهم و استراتژیک در دنیا همواره از مهم‌ترین و پرطرفدارترین اخبار روز دنیا به شمار می‌رود و این موضوع به شکل مستقیم اهمیت بالای بورس‌های کالایی در دنیا را به نمایش می‌گذارد، چرا که عمده کالاهای مهم از جمله نفت، طلا، مس، فولاد، کنسانتره، گندم و امثال آن، به اشکال مختلف در دنیا معامله می‌شوند. بر همین اساس، مخابره اطلاعات از بازار این کالاها به واسطه شفافیت بورس‌ها صورت می‌گیرد.

ناطقی با بیان اینکه وجود قوانین مدرن در جریان معاملات باعث شده بورس‌های کالایی از اهمیت ویژه‌ای برای تولید کنندگان، مصرف کنندگان و حتی سرمایه گذاران بازار کالا برخوردار باشد، تصریح کرد: در ارتباط با عرضه فولاد در بورس کالا نیز، عملا اهداف مورد نظر محقق نشد و همچنان قیمت‌ها در این حوزه به شکل سیستمی اعمال می‌شوند که به همین دلیل قیمت بر اساس عرضه و تقاضا شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا نه تنها در بازار فولاد، بلکه در بازار بالا دست فولاد نیز مهم و تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: شیوه قیمت‌گذاری دستوری در حالی رخ داده که حدود 8 میلیون تن گندله در کشور روی زمین مانده و در بورس کالا قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد، بنابراین از این منظر مهم‌ترین کارکرد بورس کالا که کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست، به درستی عمل نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *