جزئیات صادرات 647 هزار تنی زغال‌سنگ در 7 ماهه اول 1401/ سرانه مصرف داخلی چقدر است؟

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: زغال‌سنگ در دنیا یکی از منابع پراهمیت انرژی به شمار می‌رود. به طوری که بیش از ۵۰ درصد از انرژی دنیا از طریق منابع زغال‌سنگ تامین می‌شود.

سعید صمدی در گفتگو با فولادبان اظهارداشت: ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر زغال‌سنگ، کشور متوسطی در جهان محسوب می‌شود ولی صنعت زغال‌سنگ کشور نسبت به سایر صنایع معدنی رشد نیافته است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه علی‌رغم همه تحولات جهانی در رابطه با سوخت‌های فسیلی مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی، رقابت‌های جهانی، زغال‌سنگ هنوز یکی از بازیگران اصلی انرژی در دنیا است، گفت: علت استفاده از ذخایر زغال‌سنگ در دنیا به عنوان منبع انرژی، ارزان بودن آن نسبت به سایر منابع است.

وی با اشاره به پیچیدگی های صادرات زغال‌سنگ، اعلام کرد: باوجود اینکه تولید زغال سنگ و مشتقات آن در سال‌جاری رشدی را تجربه نکرد اما در 7 ماهه اول  امسال، 647 هزار تن صادرات به کشورهای پاکستان، ترکیه و چین انجام شده است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران، یکی از دلایل افزایش صادرات زغال سنگ را مهیا بودن شرایط بازار جهانی دانست و تصریح کرد: در این راستا، قیمت‌های بازار داخلی بسیار پایین تر از قیمت‌های جهانی است.

وی با اشاره به ذخایر عظیم زغال سنگ ایران گفت: مصرف زغال سنگ در ایران سالانه ۳ میلیون تن و تولید سالانه کنسانتره 1.7 میلیون تن و زغال خام 3.5 میلیون تن است.

صمدی در خصوص عدم سرمایه‌گذاری در حوززه زغال سنگ با توجه به نیاز کشور اظهارداشت: این امر دلایل متعددی دارد به طوری که زغال سنگ یک منبع انرژی است و در کشور ما دیگر منابع انرژی در اولویت قرار دارند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با بیان اینکه با افتتاح چند طرح فولادی در آینده نیاز کشور به زغال سنگ بیشتر خواهد شد، توضیح داد: وقتی به باقی انرژی‌ها یارانه تعلق می‌گیرد، هیچ‌گونه توجیهی مبنی بر استفاده از دیگر منابع وجود ندارد، ضمن اینکه فاصله قیمت این محصول با قیمت جهانی باعث شده که سرمایه گذاران تمایلی به ورود به این حوزه نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها آزاد‌سازی قیمت‌‌ها می‌تواند راه‌حل مناسبی برای بهبود وضع تولیدکنندگان زغال سنگ شود، خاطرنشان کرد: بهبود حاصل شده هم موجب بهبود عملکرد معادن، افزایش ضریب ایمنی و افزایش سرمایه‌‌گذاری در صنعت زغال سنگ خواهد شد.

به گزارش فولادبان، براساس گزارشات نشریه های معتبر جهانی، در حال حاضر منبع انرژی تامین ۶۰ درصد از برق دنیا و بیش از ۹۰ درصد کارخانجات فولاد و تولید سیمان از زغال‌سنگ و 60  درصد انرژی دنیا نیز توسط این ماده معدنی تامین می‌شود.

در همین حال، تولید زغال دنیا سالانه ۸ میلیارد تن است که چین با مصرف سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن و نیز آمریکا با یک میلیارد تن بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ دنیا محسوب می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *