فرصت طلایی دولت برای استفاده بهینه از شرکت‌های غیردولتی به اکتشاف/ معدن کاری فراسرزمینی استراتژی منطقی برای تامین منابع اولیه

بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش معادن و اکتشاف اشتیاق زیادی دارد و دولت می‌تواند با استفاده از این فرصت طلایی، سرمایه شرکت‌های خصوصی را در این برهه وارد بخش اکتشافات کند و معادن را توسعه دهد.

به گزارش فولادبان معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درباره ورود شرکت‌های غیر دولتی به حوزه اکتشافات معدنی اظهارداشت: شرکت‌های بزرگ خصولتی کمبود منابع را به آرامی احساس می‌کنند و در حال حاضر هم  برخی از فولاد‌سازان برای تامین خوراک مصرفی خود با مشکلاتی مواجه هستند و این موضوع در شرکت ‌های زنجیره فولاد که گفته شده تا ۱۵ سال بعد احتمالا با کمبود مواد اولیه مواجه شوند اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

امین صفری با بیان اینکه انجام عملیات اکتشافی پرهزینه و پر ریسک است، گفت: توجه این شرکت‌ها به حوزه معدن و اکتشافات معدنی به نظر می‌رسد از سر ناچاری است، زیرا در سال‌های گذشته شرکت‌های خصوصی معدنی کمتر به صورت گسترده به این حوزه می‌پرداختند اما امروزه در مقایسه با سال‌های قبل و به دلیل افزایش قیمت مواد معدنی توجه این شرکت‌ها به اکتشافات جلب شده است.

وی، شرایط موجود را فرصتی طلایی برای دولت دانست تا از جذابیت ایجاد شده برای بخش‌خصوصی استفاده کند و افزود: دولت می‌تواند به جای اینکه خود دست به عملیات اکتشافی بزند، سرمایه شرکت‌های خصوصی را در این برهه وارد بخش اکتشافات کند و معادن را توسعه دهد.

معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: این فرصت طلایی ابدی و تضمین شده نیست ، شاید پنج سال دیگر چنین فرصتی در دسترس نباشد زیرا در شرایط حال حاضر شرکت‌های خصوصی مشتاق به اکتشافات در کشور هستند.

صفری همچنین با اشاره به تاثیر معدن‌کاری فراسرزمینی در تامین مواد اولیه صنایع معدنی کشور گفت : معدن کاری فراسرزمینی به رفع مشکل تامین مواد اولیه بویژه در حوزه سنگ آهن کمک خواهد کرد و تا حدود زیادی شرکت‌های ایرانی مجبور به حرکت به سمت معادن فراسرزمینی هستند، در غیر این صورت کمبود منابع گریبانگیر فعالان معدنی خواهد شد.

صفری با بیان اینکه هر شرکتی که زودتر به این فکر باشد، سود بیشتری کسب خواهد کرد، افزود: تا امروز شرکت‌های زیادی به کشور‌های دیگر رفته و از معادن آن‌ها بازدید کرده اند، اما تعداد محدودی از آن‌ها عملیات معدن کاری را در این معادن آغاز کرده اند.

وی، وجود مشکلات متعدد در حوزه معدن کاری فراسرزمینی را زیاد دانست و گفت: سرمایه گذاران گاه نمی‌توانند تضامین قانونی کشور دیگر را فراهم کنند و دولت نیز در این سال‌ها تغییرات مثبت زیادی در این حوزه ایجاد نکرده است؛ بنابراین ریسک معدن‌کاری فراسرزمینی کمی بالاست.

معاون خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور قزاقستان در آسیای میانه شرایط خوبی برای سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن، مس و روی دارد و کشور‌هایی مانند سنگال، موریتانی و دیگر کشور‌های آفریقایی نیز  شرایط خوبی برای سرمایه گذاری دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *