جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحلیل روزانه بازار آهن 14 آبان ۱۴۰۱/ افزایش 30 درصدی تقاضا در بازار

بررسی بازار آهن امروز، 14 آبان ۱۴۰۱ از معکوسی شدن روند بازاز همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد حکایت دارد به نحوی که برخی فعالان بازار از افزایش 30 درصدی تقاضا در بازار خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، صبح امروز شنبه (14 آبان ماه) معاملات توافقی دلار با قیمت ۳۲۵۰۰ تومان آغاز شد اما با افزایش حدود یکهزار تومانی در روند این معاملات مسیر رو به رشد خود را ادامه داد. همچنین دلار در بازار آزاد امروز با قیمت 35 هزار و 500 تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه افزایش 1000 تومانی را تجربه کرد.

در این راستا، این موضوع باعث شد در بازار آهن و فولاد نیز افزایش تقاضا اتفاق بیفتد به طوری که برخی فعالان بازار از افزایش 30 درصدی تقاضا در بازار خبر می‌دهند.

همچنین براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱ به ۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته ۱۱.۸ درصد رشد را ثبت کرده است. براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱ به رقم پنج هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان (۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷.۸ درصد رشد داشته است. حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان و در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ نیز سه هزار و ۹۲۴ هزار میلیارد تومان بود. نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۳۷.۸ درصد و در مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز ۰.۴ درصد رشد داشت.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که اقتصاد ایران درگیر رکود شده است. البته اگر این آمار را در کنار رشد نقدینگی و تورمی که اتفاق می‌افتد، بگذاریم پدیده رکود تورمی را شاهد خواهیم بود؛ به این معنا که قدرت خرید هر روز کاهش می‌یابد و در مقابل، هزینه تولید و قیمت کالا روند افزایش قیمت را طی می‌کند.

در ادامه آخرین تحلیل‌ها از بازار ارز و سکه جاکی از آن است که افزایش نرخ ارز، افزایش تقاضای طلا را هم به ثبت رساند، این در حالی است که اونس طلا کاهش اندکی در بازار جهانی داشت. برهمین اساس، مشخص می‌شود این رشد قیمت مربوط به تحولات قیمت ارز در داخل کشور است.

سری هم به بازار جهانی نفت بزنیم. قیمت نفت در بازار جهانی امروز با نرخ 93 دلار معامله شد که نسبت به دو روز گذشته افزایش کمتر از دو درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال، در بورس کالا هم عرضه شمش نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشت و تنها 20 تن عرضه شد اما در بخش تقاضا، همان دو هزار تن مورد معامله قرار گرفت، با این تفاوت که در شنبه هفته گذشته فولاد جنوب کیش یک تن و مجتمع فولاد البرز ناب آرش یک تن عرضه داشتند اما فولاد البرز دو تن تقاضا برای ثبت داشت و در معاملات امروز بورس کالا 10 درصد از میزان عرضه متقاضی داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors