۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در فولاد کلید خورد/ روایت مواد اولیه‌ای که جلوی واردات آن را بگیرند، صنعت فولاد می‌خوابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: الکترود گرافیتی یکی از نیازهای اساسی در صنعت فولاد است اما در این‌جا نیاز به دانش فنی داریم که اروپایی‌ها و شرقی‌ها تا به امروز اجازه آن را نداده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه مواد اولیه «الکترود گرافیتی» به‌ شدت استراتژیک است و اگر جلوی واردات آن را بگیرند صنعت فولاد ایران کاملاً می‌خوابد، اظهار کرد: الکترود گرافیتی از مواد اولیه و ضروری در صنعت فولاد کشور است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته در استان‌ها از جمله کرمان حتی یک کیلوگرم فولاد تولید نمی‌شد و خاک را برداشت و از استان خارج می‌کردند اما فرآوری نمی‌شد ولی امروز فقط در یک مجموعه معدنی در همین استان کرمان ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۱۸ میلیون تن گندله و ۸ میلیون تن فولاد تولید می‌شود.

وی تتصریح کرد: همه الکترود گرافیتی کشورمان، وارداتی است و ۱.۲ میلیارد دلار الکترود به کشور وارد می‌شود که عدد سنگینی است.

وی با اعلام اینکه با تکیه بر توان و دانش داخلی و در جهت تولید این ماده اولیه و جلوگیری از واردات، بزرگترین مجموعه در بحث دانش فناوری در استان کرمان کار را شروع کرده است. گفت: ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان را ایجاد کردیم و هم‌زمان شده با سال جاری و شعار مقام‌معظم رهبری، درخواست داریم که این ظرفیت فوق‌العاده به شرکت‌های فناور کمک کند.

پورابراهیمی تصرح کرد: در این باره سه پیشنهاد دارم؛ یکی اینکه شرکت مس کلیه اقلام وارداتی اش را در اختیار دانشگاه شهید باهنر بگذارد تا با کمک توانمندی علمی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید آنها صورت گیرد و از واردات جلوگیری به عمل آید.

 در هفته‌های گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در فولاد کلید خورد

پور ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه در هفته‌های گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در فولاد کلید خورد، بیان کرد: به مدت یک سال و نیم است که ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری برای شهر کرمان تعریف کردیم و یکی از این طرح‌ها که گرفتار تولید آن هستیم، الکترود گرافیتی است.

وی ادامه داد: دیگر اینکه معضلات و مشکلات شرکت مس مثلاً پایین بودن بهره‌وری، مشکلات زیست‌محیطی و دیگر مشکلات نیز به دانشگاه ارائه شود تا راهکارهای علمی برای رفع معضلات و مشکلات ارائه شود.  ما شاهد این باشیم در نیمه دوم امسال اقدامات عملیاتی در راستای تحقق فرمان رهبری در استانی که انباشت علمی و ظرفیت بزرگ معدنی مس را دارد داشته‌باشیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه می‌توان کرمان را قطب بزرگ پهناور در کشور معرفی کرد، خاطرنشان کرد: شرکت مس در سال ۴۰ هزار میلیارد تومان سود تولید مس دارد که قصد دارد در راستای تحقق شعار مقام معظم رهبری (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی) با دانشگاه همکاری کند و این فرصت را غنیمت شمارید.

نماینده مردم کرمان و راور خاطرنشان کرد:  ما در کنار مس، ظرفیت گل‌گهر، گهر زمین، لاستیک بارز و دیگر موارد صنعتی را داریم؛ پس وقتی صنعت عظیم مس دست کمک به سوی شما دراز کرده ظرفیت علم نیز در جهت ارتقا کشور پا به میدان بگذارد

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *