تحقیق و تفحص فولاد با بورس کالا برابر است / 80 درصد فساد فولاد از بورس کالاست

یک کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: در حال حاضر تفحص از بورس کالا دور از انتظار است؛ چرا که بخش زیادی از تحقیق و تفحص فولاد مبارکه در بورس کالا اتفاق افتاده بود.

 

محمدرضا ترابی در گفتگو با فولادبان در تحلیل بازار سرمایه مطرح کرد: به دلیل وضعیت فعلی در اقتصاد جهان که در شرایط مبهمی به سر می‌برد، منجر به ایجاد ترس در بازار سرمایه شده است. این حوزه مانند بازارهای دارایی مانند ارز، مسکن و طلا نیست که بتوان تا مدت زمان معینی آن را در روند متعادل تثبیت کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: بازار سرمایه تفاوت زیادی با بازارهای موازی دارد. در واقع بورس به شرایط آینده اقتصادی بستگی دارد که حداقل باید وضعیت آن مثبت باشد. این در حالیست که ترس بازار در شرایط فعلی به دلیل کسری بودجه و دخالت دولت افزایش پیدا کرده است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت تا زمانی که خبر موثقی از نتایج برجام و پوشش کسری بودجه توسط دولت به گوش نرسد، بازار روند فعلی خود را ادامه می‌دهد؛ به گونه‌ای که حتی جریان پول به بورس سرازیر نخواهد شد.

ترابی با اشاره به ابهامات موجود در برجام گفت: در صورتی که ریسک سیستماتیک کمتر شود، می‌توان انتظار داشت روند متعادل‌تری در بورس رخ دهد؛ اما نمی‌توان به تزریق جریان پول امیدوار شد. چرا که باید دید دولت برای آینده اقتصاد به خصوص در این بخش، چگونه برنامه ریزی خواهد کرد. البته ناگفته نماند کشور در حال حاضر وضعیت مبهمی را در حوزه برجام و روابط با سایر کشورها تجربه می‌کند.

وی درباره امکان تفحص از بورس کالا اظهار کرد: در شرایط فعلی تفحص از بورس کالا بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که در واقعیت بخش اعظمی تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه یعنی در حدود 80 درصد آن، در بورس کالا اتفاق افتاده بود. به گونه‌ای که برخی با استفاده از قیمت‌های کارخانه، محصولات را در بازار آزاد فروختند. بنابراین با این شرایط به نظر نمی‌رسد کشور تمایلی به بازشدن پرونده جدید داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *