تاریخ در بورس تکرار می‌شود / سیاست‌های اشتباه محرکی برای سقوط بازار سرمایه

بر اساس گفته‌های یک کارشناس بازار سرمایه، بورس از لحاظ اقتصادی و سیاست‌گذاری پولی در دوره تابستان تا زمستان سال 1396 قرار دارد، با این تفاوت که منابع ارزی نسبت به آن زمان کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

 

احمد جانجان در گفتگو با فولادبان در تحلیل وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال بیان کرد: روند بورس تا پایان سال جاری بستگی به سیاست‌های دولت دارد و این در حالیست که سیاست‌های بانک مرکزی کاملا در تضاد با بازار سرمایه است. همچنین می‌توان گفت کشور از لحاظ اقتصادی دوره تابستان تا زمستان سال 1396 را مجدداً تجربه می‌کند. در آن بازه زمانی علی‌رغم تمام هشدارها و اخطاری که به سیاست‌گذار پولی داده شد، اقتصاد در شرایط بدی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: البته در سیاست‌گذاری سال 1396 و امسال تفاوت‌هایی وجود دارد که عمده آن در حجم منابع ارزی است؛ چرا که در آن زمان منابع ارزی زیادی وجود داشت و این روزها شاهد این حجم از منابع در کشور نیستیم. بر همین اساس در اثر عدم توجه به اقتصاد، بازار ارز رشد کرد و بازار سرمایه به واسطه سیاست‌های غلط سقوط کرد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تثبیت نرخ ارز در چند سال گذشته، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ارز نسبت به چند سال گذشته در سطح بالایی تثبیت شده و با توجه به اینکه دلار جهانی نیز در یک سال گذشته ارزشمندتر و گران‌تر شده است؛ اما در ایران در محدوده 32 تا 33 هزار تومان نوسان دارد. به گونه‌ای که در این بازار، سرکوب ارزی صورت گرفته و به دلیل رشد قیمت جهانی ارز، دلار باید در سطح 36 تا 38 هزار تومان می‌شد.

جانجان از وضعیت آتی بورس گفت: در شرایط فعلی، به احتمال زیاد شاهد دستیابی شاخص کل به کمتر از یک میلیون و 270 هزار واحد خواهیم بود. در واقع رشد شاخص بسته به میزان بد بودن اخبار است و در صورتی که اخبار مثبت تأثیرگذاری در بازار سرمایه رخ دهد، می‌توان به تدریج انتظار یک موج صعودی را در این حوزه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *