تحلیل روزانه بازار آهن 9 مهر 1401

بررسی بازار آهن امروز،9 مهر ۱۴۰۱ از شروع شروع فرکانس‌های افزایشی در برخی مبادی فروش آهن حکایت دارد.
به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، نهم مهر1401 نشان می‌دهد، نرخ اسکناس با عبور از کانال 32 هزار تومان با قیمت 32 هزار 200 تومان معامله می‌شود و در بازار آهن اکثر مبادی فروش نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند، اما شاهد برخی نوسانات قابل توجه نیز هستیم.
امروز در حالی که مذاکرات وین در اواخر هفته گذشته عملا به پایان رسید مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت به دنبال تحریم بیشتر ایران هستیم و نه تنها در حرف بلکه در عمل هم ما چندین تحریم ضد نهاد‌های ایرانی وضع کرده ایم از جمله اینکه ما همچنان به دنبال اهدافی برای وضع تحریم‌های بیشتر هستیم.
در همین حال بایدن ساعاتی پس از آن که پوتین الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را امضاء و اعلام کرد، طی سخنانی در کاخ سفید افزود: آمریکا و متحدانش قرار نیست مرعوب پوتین و سخنان و تهدیدهای بی پروای او شوند.
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن همواره و قاطعانه با هرگونه تحریم یکجانبه و غیرقانونی  آمریکا مخالف است. جامعه بین الملل از جمله چین باید به همکاری عادی خود با ایران در قالب قوانین بین الملل ادامه دهد. آمریکا باید اقدامات اشتباهش در احیای تحریم ها را رها کند و به نقطه بازگشت به از سرگیری مذاکرات احیای برجام بازگردد.
این در حالی است که مذاکرات ایران و هند برای عملیاتی شدن توافقنامه چابهار برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد دو قطبی جدیدی در جهان تشکیل شده که در یک طرف آن ایران، چین، روسیه و کشور‌های دیگر عضو شانگهای، در طرف دیگر نیز آمریکا و کشورهای عضو ناتو وجود دارند و تنش‌ها میان این دو قطب با برگشن ورق مذاکرات در وین قوت گرفته است.
در بازارهای جهانی اکثر قیمت‌ها با نزدیک شدن به نرخ تمام شده تولید متوقف شد، به طوری که به گزارش فولادبان، نرخ سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه نوامبر با سیری نزولی شروع شد. در همین راستا، قیمت این محصول در کانال 94 دلاری با نوساتی همراه شده است.
از طرفی دیگر از 718هزار و 138 تن محصولات راه یافته به تابلوی معاملات بورس 15 هزا تن آن مربوط به شمش بود و تقاضای اولیه ثبت شده برای این محصول بسیار کم بود و قابل توجه بود که در همین حال، ۱۹۸ هزار تن سنگ آهن دانه بندی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.
با این حال بحران انرژی در جهان ادامه دارد، آلمان که به‌طور عمده به گاز روسیه برای تأمین انرژی اقتصاد صادراتی خود متکی است، صنعت فولاد با هزینه‌های انرژی اضافی ۱۰ میلیارد یورویی، حدود یک چهارم متوسط گردش مالی سالانه این بخش، با هزینه‌های اضافی برای گذار سبز اتحادیه اروپا مواجه است. اگر اکنون اقدامی نشود، یک زمستان صنعتی‌زدایی آلمان را تهدید می‌کند.
با یان حال ایران نیز از بحران بی نصیب نبود، یعنی نظام تعرفه ای شانگهای ممکن است به ضرر تولید فولاد ایران تمام شود؛البته که در بخش هایی مانند ورق که کشور کمبود هایی دارد این وضعیت فرصت است اما در بخش هایی مانند نورد افق روشنی برای صادرات وجود ندارد چون رقبای دیگر مانند ترکیه و هند سال ها است حضور قوی در بازار این محصولات دارند.
در هر صورت بازار آزاد آهن دچار شوک نرخ ارز و بازگشت روند منفی مذاکرات وین شده، البته اگر یادتان باشد وزیر صمت جدایی نوسات دلار از بازار فولاد را جزء اولین اهداف وزارت قرار داده بود که در حال حاضر مانند دیگر وعده‌ها محکوم به فراموشی شده است.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد تنها در یک شرکت تا 460 تومان افت کرد و سه شرکت 300 تا 500 تومان افزایش قیمت داشت و مابقی مبادی فروش ثبات قیمت را مدنظر قرار دادند.
نرخ نبشی و ناودانی هم تنها در شرکت نورد اشتهارد 150 تومان افزایش پیدا کرد و شرکت‌های دیگر تغییر قیمت نداشتند.
شرکت ظفربناب در بازار تیرآهن افزایش قیمت 150 تومانی داشت، در شرکت ذوب آهن شاهد کاهش قیمت کیلویی ۱۰۰  تومان هستیم و نرخ شاخه‌های پرفروش این شرکت ثابت ماند.
در بازار پروفیل دو شرکت 300 تا 500 تومان افزایش قیمت دارند و مابقی شرکت ها ثبات قیمت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *