تحلیل روزانه بازار آهن 6 شهریور 1401

بررسی بازار آهن امروز،6 مهر ۱۴۰۱ از ثبات قیمت در اکثر بخش‌های بازار آهن و اصلاح نرخ در برخی مبادی فروش بازار آهن حکایت دارد.

به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، ششم مهر1401 نشان می‌دهد، نرخ اسکناس با ثبات روی 31 هزار 600 تومان باقی ماند و اکثر شرکت‌ها در بازار آهن ثبات قیمت داشتند و برخی مبادی فروش نرخ محصولاتشان را به طور جزئی اصلاح کردند.

با این حال امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات انجام شده و ما معتقدیم که توافق دست یافتنی است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند.

در ادامه گوترش نیز بیان کرد همواره از بازگشت همه طرف‌ها به توافق حمایت کرده‌ایم و امیدوارم بزودی شاهد تحقق آن باشیم، در این دیدار دبیرکل سازمان ملل از نقش مهم ایران در کمک به صلح و امنیت منطقه قدردانی کرد.

این طور به نظر می‌آید خبر جدی از مذاکرات نیست و فعلا متوقف شده اما این دز شرایطی است آمریکایی‌ها پیش تر در نیویورک خواستار مذاکره مستقیم شدند اما وزیر امور خارجه کشورمان با اشار به این که اگر آن‌های اراده خود را برای رفع تحریم ‌ها به کار می‌گرفتند گفت همین مذاکرات غیر مستقیم به نتیجه می‌رسید.

این می‌تواند به این معنی باشد که آمریکا می‌خواهد وقت بخرد تا بتواند مسائل جنگ اوکراین و روسیه را حل کند و قرار نیست مذاکره‌ای برحسب نتیجه داشته باشیم، ناگفته پیداست که ایران هم باید از فرصت دیگر برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند که البته راه‌های دیگر مانند مذاکرات با شرق و کشور‌هایی مانند عربستان در خاورمیانه در حال پی‌گیری است.

از سوی دیگر آمار‌ها در بازار‌های جهانی از توقف رشد منفی قیمت‌ها حکایت دارد به طوری که قیمت ماده اولیه یعنی سنگ آهن در بورس سنگاپور افزایش یافت و به کانال 97 دلار ورود کرد و همچنین نرخ صادراتی این محصول صادراتی از استرالیا به چین نیز اندکی رشد کرد.

ای درحالی است که بیلت صادراتی منطقه CIS با افزایش 9 دلاری با نرخ 515 دلار به ازای هر تن مبادله شد، همچنین اسلب صادراتی این منطقه با کاهش 5 دلاری روبرو بود و با قیمت 472 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید.

با این حال در داخل کشور امروز ۲۴۶ هزار و ۹۳۸ تن میلگرد در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۲ هزار و ۹۰۱ ریال عرضه شد که از این میزان، ۱۵ هزار و ۹۵۴ ریال مورد معامله قرار گرفت به عبارت دیگر، ۹۳٫۶ درصد از میلگرد عرضه شده در معاملات امروز بورس کالا به فروش نرسید.

با در نظر گرفتن تمامی این شرایط قیمت محصولات در بازار آهن همچنان دچار رکود است، ایران فرصت گرفتن بازار‌های صادراتی را در سایه جنگ روسیه یکی پس از دیگری مانند صادرات گاز به پاکستان را از دست می‌دهد.

با توقف روند مذاکرات ایران باید مسیر خود را به سوی کشور‌های همسایه و گرفتن بازارهایی که در تصرف مسکو یود تغییر دهد، هرچند که عضویت ایران در شانگهای و توافق با چین، روسیه، هند ، عربستان و … از دستاورد‌های خوب در برابر عدم وابستگی به برجام و مذاکره با غرب است.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد تنها در یک شرکت 200 تومان افت کرد و مابقی مبادی فروش ثبات قیمت را مدنظر قرار دادند.

نرخ نبشی و ناودانی هم تنها در دو شرکت نورد اشتهارد و جویا نورد تهران تا سقف 100 تومان تغییر کرد و شرکت‌های دیگر تغییر قیمت نداشتند.

شرکت ظفربناب در بازار تیرآهن تغییر قیمت نداشت و در شرکت ذوب آهن شاهد افزایش قیمت کیلویی 100 تا 200 تومانی هستیم، نرخ تعدادی از شاخه‌های پرفروش این شرکت 10 تا 20 هزار تومان افزایش یافت.

در بازار پروفیل شرکت یاران با 200 تومان کاهش قیمت نرخ محصول مبارکه خود را به 22 هزار تومان رساند و چهار شرکت دیگر ثبات قیمت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *