سه عامل کاهش صادرات محصولات فولادی ایران/ دلیل انبار شدن گندله و شمش مشخص شد

یک فعال صنعتی گفت: تجار ایرانی تلاش کردند با لغو مصوبه عوارض صادراتی بتوانند بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند اما چین و ترکیه با اعمال این سیاست بازارها را از آن خود کردند.

محمد کشانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به کاهش صادرات محصولات فولادی و آهن اسفنجی در سه ماه اول امسال افزود: علت کاهش صادرات محصولات فولادی به دلیل سیاست گذاری اشتباه وزارت صمت از ابتدای سال 1401 و اعمال عوارض صادراتی بود که باعث از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی شد.

وی مازاد تولید محصولات فولادی را بیش ازدو برابر نیازو مصرف داخلی بیان کرد و ادامه داد: صادرات محصولات فولادی بویژه شمش و محصولات نهایی تا پایان سال 1400 بسیار خوب بود و از محل صادرات محصولات فولادی درآمد و ارز مناسبی نصیب کشورشد اما با اغاز سال 1401 و شروع فروردین سیاست عوارض صادراتی مانع صادرات محصولات فولادی شد وعملا صادرات متوقف و یا کاهش یافت.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره به تلاش تولیدکنندگان محصولات فولادی برای لغو ویا حذف این سیاست تصریح کرد: اعمال عوارض صادراتی در صورتی می تواند مثبت و موثرباشد که بازار داخل کمبود داشته باشد و با اعمال عوارض  صادراتی بازار داخلی تامین شود ولی زمانی که تولید محصولات فولادی دو برابر نیاز داخل است اعمال عوارض صادراتی سیاست غلطی است و موجب شوک به بازار صادرات خواهد شد.

کشانی گفت: در این شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی تلاش زیادی کردند با لغو این مصوبه بتوانند بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند اما عملا با اعمال عوارض کشورهای چین و ترکیه  بازارهای هدف صادراتی ما را در دست گرفتند.

وی جنگ اوکراین را دومین عامل در کاهش صادرات محصولات فولادی بیان کرد و افزود: با آغاز جنگ روسیه و اوکراین ، روسیه در خلا تولیدکنندگان ایرانی به علت اعمال عوارض صادراتی وارد بازار شد و با دامپینگ و عرضه محصولات فولادی با قیمت پایین تر بازار را تصرف کرد.

این فعال صنعتی سومین عمل کاهش صادرات محصولات فولادی را  کاهش نرخ های جهانی دانست و ادامه داد: درحال حاضر نرخ تمام محصولات فولادی کاهش یافته بگونه ای که قیمت شمش به 440 دلاررسیده است و با این قیمت صادر می شود که تقریبا قیمت کف صادراتی است که عامل کاهش صادرات شده است.

کشانی تصریح کرد: در مراجعه به آمار انجمن فولاد و وزارت صمت مشخص است حجم زیادی از محصولات فولادی انبار شده و اکنون محصول گندله در انبارها بسیار زیاد و تقاضای آهن اسفنجی نیز به حداقل رسیده و محصول شمش هم در انبارها  انباشت شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *