تحلیل روزانه بازار آهن 11 مرداد 1401

بررسی بازار آهن امروز، یازدهم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد کفه قیمت در بخش پروفیل و تیرآهن سنگین تر است و روند نزولی قیمت میلگرد، نبشی و ناودانی متوقف شد.

به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، یازدهم مرداد 1401 نشان می‌دهد، اسکناس دلار تقریبا نرخ ثابتی به خود گرفته و تنها در بعضی اوقات کانال 31 هزار 600 تومان را لمس کرد اما بیشتر در محدوده 31 هزار 700 تومان معامله می‌شود.

امروز امیرعبداللهیان وزیر خارجه در جمع خبرنگاران گفت روز گذشته شاهد صدور قطعنامه جدید از سوی آمریکا بودیم، این اقدامات غیرمنطقی و این جنون تحریم های بی اثر مثل تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست خورده است.در پاسخ به این اقدام آمریکا، ایران نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کرد.

اینکه طرف آمریکایی قرار نیست به همین سادگی تن به ادامه مذاکرات دهد امری بدیهی، امروز مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی گفت زمینه همکاری و دسترسی بازرسان به برنامه‌های هسته‌ای ایران را فراهم کنیم از طرفی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز می‌گوید بشر فقط به اندازه یک اشتباه محاسبه، با نابودی هسته‌ای فاصله دارد.

اینطور که به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد دوباره بحث هسته‌ای را پیش بگیرد و با این شرایط با توجه به راهبرد اولیه ایران و عدم مذاکرات هسته‌ای این روند نتیجه‌ای ندارد.

با این حال نرخ مواد معدنی در بازار جهانی در حال کاهش است به طوری که قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۱.۱۰ دلار کاهش به قیمت ۱۱۲.۹۰ دلار معامله شد. سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۱ دلار کاهش به قیمت ۱۲۴ دلار معامله شد اما شمش فولاد در چین با ۱۲.۹۵ دلار افزایش به قیمت ۵۶۷.۰۱ دلار معامله شد.

در بازارهای داخلی یکی بحث آزاد گذاشتن دست خریداران شمش خارج از مباحث بهین یاب بود و دیگری موضوع برقرار شدن ضریب مثبت و منفی قیمت شمش در بازه + تا – ۳ درصد بود.

ظاهرا این دو بحث در راستای حمایت از سمت عرضه و فولادسازان است اما می‌دانیم تمامی این تلاش‌ها برای توقف روند کاهشی در بازار داخلی است که در حال نتیجه دادن است.

با در نظر گرفتن تمامی این شرایط امروز در بازار آهن امروز قیمت اکثر محصولات در بخش مقاطع ثابت اعلام شد و بسیار از فروشندگان پس از اعلام قیمت یا فروششان را متوقف کردند و یا برچسب تایید مجدد قیمت را به محصولات خود زدند.

با این شرایط قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و دو شرکت با 100 تومان افزایش اعلام قیمت کردند، البته دو شرکت نیز 100 و 300 تومان کاهش قیمت داشتند.

نرخ محصولات نبشی در یک شرکت 150 تومان کاهش یافت و مابقی اکثریت شرکت‌ها نبشی و ناودانی بدون تغییر قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

در بازار تیرآهن شرکت ذوب آهن کیلویی 200 تومان کاهش قیمت داشت و نرخ اکثر محصولات پرفروش ذوبی در این شرکت 10 تا 40 هزار تومان افت کرد، قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت بود.

شیب نزولی قیمت در بازار پروفیل تند تر شده و تمامی شرکت‌ها نرخ اغلب محصولاتشان را 100 تا 500 تومان کاهش دادند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *