تحلیل روزانه بازار آهن 9 مرداد ۱۴۰۱

بررسی بازار آهن امروز، نهم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این بازار روز نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت.

به گزارش فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، نهم مرداد ۱۴۰۱ حاکی از آن است که امروز در بازار ارز قیمت دلار کمی کاهش یافت و در حال حاضر در نزدیکی 31 هزار و 800 تومان در نوسان است.

آخرین خبر از مذاکرات احیای برجام به اظهارات یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برمی‌گردد که گفته است: احتمالا به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار خواهد شد. در همین راستا، علی باقری، زئیس تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرد: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است؛ اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

از سوی دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  می گوید: اکنون نوبت احیای برجام است. در واقع، وی خواستار استفاده از فرصت کنونی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده است. همچنین «هانس ادو موتسل» سفیر آلمان در تهران خواستار حمایت از موضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه شده است.

از بورس کالا هم خبر می رسد شمش بلوم دو روز است که بدون تقاضا باقی مانده و با وجود کاهش نرخ پایه، بازهم خریداری وجود نداشته است. توضیح آنکه براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، قرار بود 15 هزار تن شمش فولادی و 2 هزار تن آهن اسفنجی بریکت امروز در تالار صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گیرند.

در این میان، شمش بلوم به طور کامل وارد تابلوی معاملات بورس کالا شد و تقاضای 4 هزار تنی را برای خود ثبت کرد اما همانگونه که دیروز هم از عرضه آن استقبال نشده بود، امروز هم این محصول به معامله نرسید، همچنین در پیش‌گشایش معاملات شاهد حذف تمام آهن اسفنجی بریکت بودیم که این اتفاق به علت کمبود تقاضا برای این محصول رخ داد.

در بازارهای جهانی نیز روز گذشته شاهد ادامه حرکت رو به پایین شمش دریای سیاه و میلگرد و چند دلار افزایش در بهای شمش داخلی چین بودیم.

با این حال، از راهروهای مجلس شنیده می شود گزارش تحقیق و تفحص از غول فولادسازی ایران در آستانه قرائت در صحن علنی است. در این راستا، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس در حساب توییتری خود نوشته است: با ‌پیگیری چند ماهه بالاخره هیات رئیسه، گزارش هیات تفحص از فولاد مبارکه را در دستور کار صحن قرار داد. ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف احراز شده و این عظیم‌ترین فساد صنعتی ایران است که نام دولت روحانی، مدیرعامل و حامیانش در صدر آن می‌درخشد. کوهی از تخلفات ریز و درشت کشف شده که متخلفان باید پاسخگو باشند.

در مجموع بازار آهن امروز نسبتا آرام بود و تعداد بیشتری از شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند. همچنین در بخش دیگر بازار افزایش قیمت و هم کاهش قیمت هم دیده می‌شد.

آخرین قیمت‌ها از کف بازار

در همین حال، نرخ میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و در بعضی شرکت‌ها شاهد افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی همراه با کاهش قیمت ۱۰۰ و ۴۰۰ تومانی هستیم.

همچنین امروز یک شرکت در بخش نبشی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و مابقی شرکت‌ها در حوزه نبشی و ناودانی تغییر قیمت نداشتند.

علاوه بر این، در شرکت ذوب آهن شاهد کاهش قیمت ۲۰ تا ۷۰ هزار تومانی اکثر محصولات بودیم و نرخ مابقی محصولات تیرآهن ثابت اعلام شد.

امروز قیمت پروفیل در دو شرکت صدرا و آدنیس صنعت شمال به ترتیب ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد، پروفیل با ضخامت ۲ محصول مبارکه در بازار آهن در محدوده قیمتی ۲۱ هزار ۳۰۰ تا ۲۱ هزار ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *