Please use a valid API Key افزایش نرخ ارز با تورم 40 درصد طبیعی است - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

افزایش نرخ ارز با تورم 40 درصد طبیعی است

کارشناسان قیمت دلاردر اوایل سال 1400 را 25 هزار تومان پیش بینی کرده بودند که همین رقم بود اما با افزایش تقاضا وسرکوب قیمت دلار و تورم 40 درصدی قیمت تا 21 هزار تومان هم کاهش یافت اما پس ازمدتی دلار به 31 هزارتومان رسید و در سال 1401 نیز نرخ دلار،35 هزار تومان پیش بینی شده بود که با پایین نگه داشتن آن، قیمت به 31 هزار تومان رسیده است و قیمت 31 هزار تومان قیمت فشرده شده و نسبتا واقعی دلار در حال حاضر است.

یک کارشناس بازار ارز گفت: قیمت دلار با توجه به تورم 40 درصدی برای شروع سال 1401 ، 35 هزار تومان پیش بینی شده بود اما با پایین نگه داشتن قیمت، دلار اکنون به پایه 31 هزار تومان رسیده است.

علی اصغر سمیعی درگفتگو با فولادبان افزود: افزایش قیمت ارز به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهمترین عامل، کاهش ارزش ریال همزمان با تورم سالانه بالای 40 درصد است و چنانچه تورم در کشورهای حوزه دلار در مقایسه با ایران کاهش یابد باز هم  ریال (تومان) ارزش خود را از دست خواهد داد و قیمت دلار افزایش خواهد یافت.

وی سیر نزولی یا صعودی قیمت دلار را به چند دلیل دانست و ادامه داد: نرخ تورم و نرخ بهره مهمترین عامل در روند قیمت دلار است ، اگر نرخ تورم بالا باشد قیمت دلار افزایش و ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت واگر تورم کنترل شود و به نرخ تورم کشورهای حوزه دلار نزدیک شود، ارزش پول ملی کشور نیز افزایش می‌یابد و قیمت دلار کاهشی خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: اگر بخواهیم قیمت ارز و دلار کمتر از نرخ ارز دیگر کشورها یا کشورهای حوزه دلار  باشد باید در کشور شرایطی بوجود بیاید که تورم ، منفی شود یعنی اگر تورم کشورهای حوزه دلار زیر 4 درصد است تورم کشور ما باید دو یا سه درصد یا حتی کمتر باشد.

سمیعی گفت: اگر تورم مهار نشود و نرخ تورم کشور بیش از 40 درصد شود به همان میزان هم قیمت دلار افزایش خواهد یافت و اگر تفاضل نرخ تورم با کشورهای حوزه دلار رقمی حدود 36 درصد باشد باید هر سال شاهد بالارفتن قیمت دلار بود.

وی افزود: کارشناسان قیمت دلاردر اوایل سال 1400 را 25 هزار تومان پیش بینی کرده بودند که همین رقم بود اما با افزایش تقاضا وسرکوب قیمت دلار و تورم 40 درصدی قیمت تا 21 هزار تومان هم کاهش یافت اما پس ازمدتی دلار به 31 هزارتومان رسید و در سال 1401 نیز نرخ دلار،35 هزار تومان پیش بینی شده بود که با پایین نگه داشتن آن، قیمت به 31 هزار تومان رسیده است و قیمت 31 هزار تومان قیمت فشرده شده و نسبتا واقعی دلار در حال حاضر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors