غول فولادساز با موفقیت هیدروژن سبز را در کارخانه خود آزمایش کرد

آزمایش کانادایی Arcelor بر اثبات این موضوع متمرکز شده است که تزریق هیدروژن بخش خوبی از راه‌حل برای نیروگاه‌های احیای مستقیم است. اثبات این فناوری و درنهایت افزایش آن به سطوح بالاتر می‌تواند بخش بزرگی از معمای کربن‌زدایی صنعت فولاد باشد.

ArcelorMittal استفاده از هیدروژن سبز را برای احیای سنگ‌آهن در یکی از سایت‌های صنعتی خود در کانادا با موفقیت آزمایش کرده است، چیزی که دومین سازنده بزرگ فولاد جهان ادعا می‌کند نقطه عطفی برای صنعت است.
مهندسان در عملیات شرکت در Contrecoeur در کبک حدود 7 درصد از گاز طبیعی مورد استفاده برای احیای سنگ‌آهن را با هیدروژن تولیدشده از برق تجدید پذیر طی آزمایش 24 ساعته جایگزین کردند. Arcelor با یک تولیدکننده هیدروژن محلی شریک شد.
فرانسوا پراس، مدیر اجرایی کسب‌وکار محصولات بلند Arcelor کانادا، گفت: برای ما این یک نقطه عطف است زیرا اولین آزمایش صنعتی انجام شده در یک محیط صنعتی است.
این ابتکار گام دیگری در تلاش جهانی برای بهبود اعتبار سبز صنعتی است که 7 تا 9 درصد از انتشار مستقیم سوخت‌های فسیلی را تشکیل می‌دهد. برخی از بزرگترین سازندگان فولاد جهان، از جمله ArcelorMittal، Thyssenkrupp و Baowu چین، ابتکارات مختلفی را برای کاهش تولید آلاینده‌های کربن خود به راه انداخته‌اند.
فولادسازی بسیار کربن فشرده است. کوره‌های بلند سنتی از زغال‌سنگ کک‌شو برای ذوب سنگ‌آهن و حذف اکسیژن استفاده می‌کنند. محصول جانبی این واکنش شیمیایی دی‌اکسید کربن است، در حالی که مقادیر زیادی انرژی نیز برای گرم کردن کوره‌های بالای 1000 درجه سانتیگراد مورد نیاز است.
یک مسیر جایگزین آهن احیا شده مستقیم است که به موجب آن از گاز طبیعی برای حذف اکسیژن از گندله سنگ‌آهن استفاده می‌شود. سپس ماده جامد که آهن اسفنجی نامیده می‌شود در یک کوره قوس الکتریکی ذوب می‌شود. این فرآیند در حال حاضر به گاز طبیعی نیاز دارد، اما کارشناسان صنعت معتقدند هنگامی که استفاده از هیدروژن تولیدشده از منابع تجدید پذیر افزایش یابد، می‌تواند انقلابی در فولادسازی باشد. شرکت SSAB سوئد با تولید فولاد بدون فسیل با استفاده از گاز هیدروژن در سال گذشته در خط مقدم چنین تلاش‌هایی قرار دارد.
آزمایش کانادایی Arcelor بر اثبات این موضوع متمرکز شده است که تزریق هیدروژن بخش خوبی از راه‌حل برای نیروگاه‌های احیای مستقیم است. اثبات این فناوری و درنهایت افزایش آن به سطوح بالاتر می‌تواند بخش بزرگی از معمای کربن‌زدایی صنعت فولاد باشد.
این شرکت مستقر در لوکزامبورگ تاکنون 5.6 میلیارد دلار (7.9 میلیارد دلار) در چهار پروژه از این قبیل در اسپانیا، بلژیک، کانادا و فرانسه سرمایه‌گذاری کرده است. در اروپا، Arcelor متعهد شده است که تا سال 2030 انتشار دی‌اکسید کربن خود را 35 درصد کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *