Please use a valid API Key اخذ عوارض صادراتی نه بازار را تنظیم می‌کند و نه درآمد دولت را زیاد می‌کند - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اخذ عوارض صادراتی نه بازار را تنظیم می‌کند و نه درآمد دولت را زیاد می‌کند

مسئولین روی کاغذ همگی خواهان توازن عرضه، تقاضا و ثبات قیمت هستند و میل به اخذ عوارض با نرخ بالا دارند در حالیکه در "بازارعملیاتی" خلاف این موضوع در جریان است و همگی می‌دانند اگر عرضه محدودیت تولید داشته باشد ناخود آگاه بخشی از عرضه تعطیل خواهد شد و قیمت محصولات تولیدی  100درصد افزایش خواهد یافت.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: اخذ عوارض از محل صادراتی نه تنها موجب تنظیم بازار محصولات فولادی در داخل نخواهد شد بلکه اگر افزایش درآمدی هم نصیب دولت شود طبق قانون دیوان محاسبات بعنوان ناظر، افزایش درآمد حاصل ازعوارض گمرکی کمکی به کسری بودجه دولت نخواهد کرد وهر دو هدف ( تنظیم بازار و افزایش درآمد دولتی ) قابل تحقق نیست.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان افزود: تنظیم بازار داخل موضوعی است که دولت باید برای آن راهکار کارشناسی شده با پشتوانه علمی داشته باشد و ضمن بررسی چندین راه حل از بین مسایل مطروحه، از بین آنها بهترین راه حل انتخاب شود.

وی در پاسخ به سوال فولادبان درباره هدف وزارت صمت از مصوبه اخذ عوارض از محصولات صادراتی ادامه داد: اخذ عوارض از محصولات صادراتی نه می تواند بازار را تنظیم کند و نه به عنوان یک منبع مالی برای دولت خواهد بود و دولت نخواهد توانست از هیچیک از این دو هدف ارتزاق کند.

این فعال معدنی تصریح کرد: فرایند اخذ عوارض از محصولات صادراتی تنظیم کننده بازار نیست بلکه برهم زننده بازاراست، بازار در این شرایط حاضر روند صعودی دارد و با افزایش ساخت و ساز و طرح های عمرانی و 100 درصد نبودن ظرفیت تولیدی قیمت ها افزایش خواهد یافت.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران علت 100درصد نبودن ظرفیت تولید در واحدهای تولیدی را بصرفه نبودن اقتصادی واحدهای تولیدی ذکر کرد و گفت: در مقطعی که تولید محصولات فولادی برای تولیدکننده صرف نمی‌کند واحد تولیدی متوقف و تعطیل می‌شود، در حال حاضر از 80 درصد ظرفیت فولادسازی کشور استفاده می شود و پیش بینی می شود در چند سال آینده این ظرفیت به 50 درصد برسد چون بسیاری از بنگاه‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند و با توقف فعالیت این واحدها عملا تولید کاهش می‌یابد.

عسکرزاده با اشاره به موضوع کسب درآمد دولت از محل اخذ عوارض محصولات صادراتی افزود: در سال 98 در سازمان توسعه تجارت بحثی مطرح شد که تعرفه 25 درصدی عوارض مشکل قانونی دارد و کمکی به دولت نخواهد کرد همزمان  یکی از مسئولان این سازمان گفت تحت هیچ شرایطی این عدد را کم نکنید چون روی این درآمد حساب شده است.

این فعال معدنی و صنعتی ادامه داد: پس از استعلام گمرک مشخص شد درآمد حاصل از عوارض قبلی بیشتر از عوارض 25 درصدی برای دولت بود بعبارتی زمانی که دولت نرخ عوارض را افزایش می دهد تصور این است که صادرات بیشتر خواهد شد در حالیکه صادرات کاهش می یابد وحتی سطح صادرات به عدد “صفر” نزدیک می شود و اگر عدد صفر در25 درصد یا حتی بیشتر ضرب شود حاصلی جزصفر نخواهد داشت واشکال عمده  من بر بخشنامه عوارض صادراتی پلکانی وارد است دقیقا همین مسئله است.

وی تصریح کرد: مسئولین روی کاغذ همگی خواهان توازن عرضه، تقاضا و ثبات قیمت هستند و میل به اخذ عوارض با نرخ بالا دارند در حالیکه در “بازارعملیاتی” خلاف این موضوع در جریان است و همگی می‌دانند اگر عرضه محدودیت تولید داشته باشد ناخود آگاه بخشی از عرضه تعطیل خواهد شد و قیمت محصولات تولیدی  100درصد افزایش خواهد یافت.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: درآمد دولت هم با افزایش عوارض افزایش نمی‌یابد و همان میزان و مقدار محصولی هم  که صادر می‌شد با مشکل مواجه خواهد شد و ارز حاصل از صادرات کاهش خواهد یافت و دولت هم نمی‌تواند این شرایط را پیش ببرد.

عسکرزاده افزود: در برنامه ششم توسعه تکلیف محل هزینه کرد آنچه که دولت از عوارض صادراتی دریافت می‌کند مشخص شده و در بند” پ “ماده ” 44 ” به صراحت گفته شده است درآمد حاصل از عوارض صادراتی باید کجا هزینه شود و اینکه چرا دیوان محاسبات به موضوع هزینه کرد درآمدها ورود نمی‌کند جای تعجب دارد، زیرا دیوان محاسبات مکلف به نظارت برهزینه کرد صحیح درآمدهاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors