جان گرفتن معاملات خرد بازار همراه با روی آوردن سهامداران به خرید سهام

هفته‌ای که برای بازار سرمایه به اتمام رسید، هفته‌ای بود که بیشتر نوسان‌ها در روز شاخص را به سمت بالاتر هدایت می‌کردند؛ به نحوی که بازار در انتهای هفته بازدهی مثبت داشت و حتی افت روز آخر هفته هم نتوانست باعث شود که میزان تأثیرگذاری تقاضا بر عرضه کاسته شود. به طور کلی، با افزایش حجم معاملات بورس نسبت به سال و همچنین هفته گذشته، بازار جانی دوباره گرفت و موجی از تقاضا در بازار ایجاد شد که البته، رشد قیمت نهاده‌های تولید در بازارهای جهانی و رشد قیمت دوباره کانال و پیشروی آن در کانال 27 هزار تومان در این رشد بازار سهام کم‌تأثیر نبود.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه روند بعد از تعطیلات بازار سرمایه یک روند رو به رشد و مناسب بوده است، گفت: افزایش نرخ ارز و همچنین ایجاد شدن جو آرام در سیاست منجر به روی آوردن سهامداران به بازار سرمایه شده است.

به گزارش فولادبان، هفته‌ای که برای بازار سرمایه به اتمام رسید، هفته‌ای بود که بیشتر نوسان‌ها در روز شاخص را به سمت بالاتر هدایت می‌کردند؛ به نحوی که بازار در انتهای هفته بازدهی مثبت داشت و حتی افت روز آخر هفته هم نتوانست باعث شود که میزان تأثیرگذاری تقاضا بر عرضه کاسته شود. به طور کلی، با افزایش حجم معاملات بورس نسبت به سال و همچنین هفته گذشته، بازار جانی دوباره گرفت و موجی از تقاضا در بازار ایجاد شد که البته، رشد قیمت نهاده‌های تولید در بازارهای جهانی و رشد قیمت دوباره کانال و پیشروی آن در کانال 27 هزار تومان در این رشد بازار سهام کم‌تأثیر نبود.

به هر روی با افزایش خرید سهام از سوی معامله‌گران، شاخص کل بورس با رشد 2.2 درصدی، 31 هزار و 673 واحد رشد کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته، در نقطه یک میلیون و 463 هزار و 779 واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن که در روزهای آخر هفته با شاخص کل روند حرکتی واگرا داشت، 3.1 درصد بالاتر آمد و به 377 هزار و 347 واحد رسید. شاخص فلزات اساسی هم با استقبال خوب سهامداران برای خرید سهم‌های بزرگ این گروه، 2.4 درصد رشد کرد و رقم یک میلیون و 160 هزار و 748 واحدی را نشان می‌داد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت معاملات این هفته بازار گفت: بورس تحت تاثیر عوامل بنیادین و ارزندگی بیشتر سهم‌ها نسبت به اسفند ماه مورد توجه قرار گرفت و بازده خوبی را در اولین هفته پس از تعطیلات نوروزی به همراه داشته است و از جمله نکات مثبت بورس در روزهای گذشته می‌توان به افزایش ارزش معاملات خرد، تمایل بیشتر سرمایه‌‌گذاران حقیقی به خرید سهام که نشانه آن در ورود پول به سهام توسط حقیقی‌ها و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت بوده است، اشاره کرد. به عبارت دیگر، جریان ورود پول سهامداران حقیقی نیز در روزهای گذشته تائیدکننده همین مسئله است.

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش درآمد شرکت‌ها، برگزاری مجامع عادی در ماه های آینده، رشد قیمت‌‌های جهانی، افزایش نرخ ارز و فضای آرام سیاسی که دولت سیزدهم به وجود آورده است، شرایط را برای حضور سرمایه‌‌گذاران در بازار سهام در این مقطع زمانی مهیا کرده است و به همین دلیل سهامداران برای خرید سهام به بازار سرمایه بیشتر تمایل نشان داده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی معاملات هفته آینده گفت: شنبه بورس با روندی متعادل دنبال می‌شود زیرا سهامداران در انتظار خبر برجام و واگذاری خودروسازها هستند، اما باید به این نکته توجه داشت که موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جدال میان مجلس و دولت بر سر این موضوع، روی صنایع غذایی و دارویی تاثیرگذار خواهد بود.

نوروزی اضافه کرد: روند خوبی در بازار شکل گرفته است و به نظر می‌رسد عددهای قبل را نخواهیم دید و همچنان بازار اصلاح‌های کوچکی خواهد داشت، اما حجم و ارزش معاملات خوبی در بازار دیده می‌شود که این مسئله نوید خوشی را به بازار و معامله‌گران می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *