آمریکا و ژاپن توافق تجاری فولاد را اعلام می‌کنند

یک فرد مطلع گفت که ایالات متحده و ژاپن قرار است توافقی را اعلام کنند که تعرفه‌های دوران ترامپ بر فولاد را کاهش می‌دهد.

به گزارش فولادبان به نقل از سی.ان.ان، بر اساس این توافق، مقدار محدودی از فولاد ژاپنی بدون عوارض 25 درصدی اعمال‌شده توسط رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سال 2018 مجاز به ورود به بازار آمریکا خواهد بود. اگر ژاپن از این مقدار فراتر رود، تعرفه‌ها بازخواهد گشت. ژاپن یکی از 10 منبع اصلی صادرات فولاد به ایالات متحده است، با این حال تنها حدود 4 درصد از کل واردات فولاد آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد.

این توافق در مورد آلومینیوم که ترامپ نیز بر روی آن تعرفه وضع کرده است، اعمال نمی‌شود. این موضوع به دنبال توافق سال گذشته بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای کاهش تعرفه‌های فلزات دوران ترامپ است.

ترامپ با استناد به قانون امنیت ملی، تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را اعمال کرد و این امر باعث شد که برخی کشورها تعرفه‌های متقابلی را بر محصولات خود اعمال کنند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کاخ سفید با تورم فزاینده و کمبود کالا دست و پنجه نرم می‌کند، مسائلی که با همه‌گیری ویروس کرونا تشدید شده است. بایدن رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات زنجیره تأمین جهانی در هسته افزایش قیمت‌ها با گزینه‌های محدودی روبرو است، اما برداشتن تعرفه‌ها چیزی است که در توان اوست که می‌تواند مشکل را کاهش دهد.

همچنین تقویت روابط تجاری آمریکا با متحدان آسیایی، ضربه‌ای به چین خواهد بود. بایدن مقابله با چین را به عنوان محوری از استراتژی کلی دولت خود در سیاست داخلی و خارجی قرار داده است.

بایدن تصمیم گرفته است که تعرفه‌های 350 میلیارد دلاری از کالاهای چینی از جمله کلاه بیسبال، چمدان، دوچرخه، تلویزیون و کفش‌های کتانی را که توسط ترامپ وضع شده بود، اعمال کند. برخی از این تعرفه‌ها که توسط واردکنندگان آمریکایی پرداخت می‌شود، نزدیک به چهار سال است که برقرار است.

بایدن با فشار جامعه تجاری آمریکا برای حذف آنها مواجه است زیرا شرکت‌ها با تورم و اختلالات زنجیره تأمین دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مشخص شده است که چین به تعهدات خرید خود در توافق با ترامپ در سال 2020 عمل نکرده است.

در حالی که تعرفه‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ تا حد زیادی نامحبوب بود، صنعت فولاد به شدت از بایدن خواسته است که تعرفه‌ها را حفظ کند. آن‌ها استدلال کرده‌اند که تعرفه‌ها برای سرپا نگه داشتن این بخش در طول همه‌گیری کرونا ضروری بوده است.

ایالات متحده در ماه اکتبر به توافق مشابهی با اتحادیه اروپا دست یافت که تحریم‌های دوران ترامپ بر آلومینیوم و فولاد را کاهش داد. به عنوان بخشی از این توافق، اتحادیه اروپا همچنین موافقت کرد که تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه محصولات آمریکایی را کاهش دهد. مذاکرات بین ایالات متحده و بریتانیا در مورد تعرفه‌های فولاد نیز در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *