بورس نیازمند عملی شدن وعده‌های مسئولان

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وعده‌های مسئولان در جهت حمایت از بازار سرمایه اعتماد را به بازار بازمی‌گرداند، گفت: در حال حاضر، دلیلی برای افت بازار وجود ندارد و اگر در صورت‌های مالی شرکت‌ها شفاف‌سازی سود و زیان مشخص شود، می‌توان رشد بازار را انتظار داشت.

به گزارش فولادبان، بورس این هفته هم وضعیت بد خود را ادامه داد و مجدد با افت مواجه شد. با طولانی‌تر شدن مذاکرات برجام، شک و تردیدها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یافته است و در کنار آن، وعده‌های دولت برای سر و سامان دادن به این بازار باعث شده است که سهامداران کمتر به بازار اعتماد کنند. نرخ ارز هم که مدام بین 27 و 28 هزار تومان در حال رفت و آمد است، تصمیم‌گیری درباره سهام را سخت‌تر کرده است.

شاخص کل در این هفته باز هم افت را تجربه کرد و با ریزش 3.9 درصدی به میزان 50 هزار و 25 واحد پایین‌تر آمد و روی یک میلیون و 22 هزار و 368 واحدی توقف کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش 5 درصدی را پشت سر گذاشت و روی نقطه 318 هزار و 756 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی روز سه‌شنبه کانال یک میلیونی را از دست داد، اما با حمایت چهارشنبه به وضعیت خود بازگشت، اما به طور کلی، با افت یک درصدی به یک میلیون و 22 هزار و 753 واحدی رسید.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت بورس در هفته‌ای که گذشت، گفت: این هفته هم مانند هفته‌های گذشته شاهد یک روند نزولی بودیم که ناشی از تهدیدهای بودجه و عدم اطمینان از مذاکرات ایران و گروه 5+1 بوده است. تهدیدهای بودجه به دلایل نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ خوراک گاز صنایع روز به روز افزایش می‌یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: در روز چهارشنبه خبری مبنا بر اجرای 5 بند از 10 بند حمایتی پیشنهادی از سوی معاون اول رئیس جمهور مطرح شد و باعث شد که روند بازار بازگردد، اما هفته‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم که روزهای چهارشنبه شاهد برگشت روند بوده‌ایم و در هفته آینده روند نزولی به صورت مجدد آغاز می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متأسفانه اتفاقی که در یک سال اخیر در بازار سرمایه افتاده این است که حرف‌ها و نقل قول‌ها به قدری از سوی متولیان سیاسی در راستای حمایت از بازار زیاد بوده است که مردم با عملی نشدن این قول‌ها، نسبت به صحبت‌ها و دستورالعمل‌ها بی‌اعتماد شده‌اند بنابراین، باید این دستورالعملی که مواردی از جمله نرخ خوراک صنایع، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و نرخ بهره بین بانکی را در بر دارد و از سوی معاون اول رئیس جمهور مطرح و ابلاغ شده است، عملی شوند و اثر آن‌ها روی سود و زیان شرکت‌ها مشخص شود.

تاجبر گفت: با توجه به گزارش‌دهی شرکت‌ها و الزام ارائه گزارش‌های ماهانه، می‌توانیم در کوتاه‌مدت اثر سوددهی و یا زیان‌دهی شرکت‌ها را بررسی کنیم و بازار باید به صورت عملی اثر این نامه را ببیند تا اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه بازگردد و در غیر این صورت، دوباره شاهد روند نزولی خواهیم بود.

وی درباره وظایف سازمان بورس برای عملی کردن این حرکات حمایتی تصریح کرد: امیدواریم در هفته آتی سازمان بورس از شرکت‌ها یک شفافسازی درخواست کند و شرکت‌ها در فاکتورها و صورت‌های مالی خود اعمال کنند و سرمایه‌گذاران این تغییرات اعمال شده را ببینند تا مردم مجددا به سرمایه‌گذاری در بازار روی آورند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار در نقطه اشباع فروش قرار دارد و از نظر پارامترهای بنیادی در شرایط بسیار خوبی است. متأسفانه، این روند نزولی که در حدود دو ماه اخیر شاهد آن بودیم، ناشی از فقدان نقدینگی و عدم اعتماد است، اما دلیلی ندارد که بازار هفته بعد را هم منفی پشت سر بگذارد، ولی برای گرفتن روند جدی نیاز به حمایت است.

تاجبر با اشاره به اینکه موضع فروش فولادی‌ها خوب است، گفت: شرکت‌های فولادی در تابستان گزارش‌های خوبی ارائه دادند و دلیل گزارش بد این شرکت‌ها در سه ماهه سوم سال به دلیل افزایش هزینه‌های اداری و افزایش هزینه‌های زیست‌محیطی به خصوص در ذوب‌آهن بود که اگر بحث نرخ خوراک حل شود، باید هزینه‌های اداری این صنایع هم مشخص شود، تا به این گروه امیدوار باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: قطعا با ابلاغیه جدید معاون اول رئیس جمهور در جهت حمایت از بازار سرمایه بانک‌ها در صدر توجه معاملات هفته آینده قرار خواهند گرفت و بعد از این گروه، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و فلزات اساسی نیز بیشتر تقاضا خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *