افزایش نسبی قیمت محصولات فولادی در سال آینده میلادی

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: قیمت محصولات فولادی در سال 2022 میلادی با توجه به پایان بحران کرونا و کاهش تولید فولاد چین افزایش نسبی خواهد داشت.

بهرام سبحانی در گفتگو با فولادبان قیمت محصولات فولادی را در سال آتی افزایشی پیش بینی کرد و افزود: قیمت های سال 2022 به دو دلیل درمقایسه با سال 2021 افزایشی خواهد بود باشد البته نه خیلی محسوس ولی قطعا قیمت ها ریزشی و کاهشی نخواهد بود.

وی ادامه داد: پایان بحران کرونا، آغاز فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز و بازگشت به شرایط عادی زندگی مانع از کاهش قیمت محصولات فولادی خواهد شد.

این فعال صنعتی با اشاره به سیاست چین و کاهش تولید تصریح کرد: تولید محصولات فولادی چین یک میلیارد تن در سال است و اعلام شده سال اینده 10درصد از حجم تولیدات فولادی خود را در بازارخواهد کاست که قطعا کاهش یکباره 100 میلیون تنی محصولات فولادی چین باعث تقویت بازار خواهد شد که این موضوع در مورد آهن اسفنجی هم صادق است.

سبحانی با اشاره به موضوع تامین انرژی برای تولید آهن اسفنجی گفت: روند قیمت انرژی در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 با شیب ملایم افزایشی خواهد بود و قیمت آهن اسفنجی هم کاملا تابع قیمت گاز است با توجه به افزایش قیمت انرژی گاز در بودجه سال آینده طبیعتا قیمت تمام شده آهن اسفنجی هم اثرخواهد گذاشت.

وی ادامه داد: عرضه تمام محصولات از سنگ آهن تا محصولات نهایی در بورس کالا سیاست درستی نیست پیشنهاد من این است با تولیدکنندگان با ثبت یک شرکت ، آهن اسفنجی مورد نیازشان را خریداری و آهن اسفنجی خریداری شده را بین تولیدکنندگان فولادی تقسیم کند در چنین شرایطی گرانی خرید سرشکن می شود و به نفع تولیدکننده خواهد بود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: شرکتی که 100درصد آهن اسفنجی خود را با قیمت بالا از بورس کالا خریداری می کند تمام محصولات بالادستی هم از آن قیمت تبعیت خواهد کرد ولی چنانچه قیمت شمش پایین تعیین شود و قیمت آهن اسفنجی یا کنسانتره بالا برود نوعی عدم توازن در زنجیره ایجاد می شود اگر دو طرف زنجیره سود خوبی از قیمت های بالا ببرند اما شمش سود مناسبی نداشته باشد ورشکستگی ،توقف و تعطیلی واحدها را در پی خواهد داشت.

سبحانی درباره افزایش قیمت محصولات بالادستی و از شمش به بعد یعنی میلگرد و نبشی گفت: تولید آهن اسفنجی وگندله در صورتی مفید خواهد بود که به تولید فولاد بیانجامد وافزایش قیمت آن در صورتی که بازار کشش داشته باشد می تواند مفید باشد ولی اگر قیمت شمش 12 تومان و آهن اسفنجی 10 هزار تومان باشد بازار کشش نخواهد داشت زیرا علاوه بر هزینه مواد اولیه ، هزینه حمل و نقل از محل تولید تا محل کارخانه هم به تولید افزوده می شود که تولید را به صرفه نخواهد کرد، این است که تعیین قیمت بالادستی ها باید حتما تابع قیمت محصول نهایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *