تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه بیست و ششم دی؛ ادامه نوسان گازی قیمت‌های مقاطع در بازار/ رشد خزنده قیمت‌ها ادامه دارد

در حالی نرخ ارز از ابتدای هفته گذشته تاکنون در مدار ثابتی قرار گرفته که قیمت فولاد در بازار همچنان با روند افزایشی روبرو است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز هم در کانال 40 و 41 هزار تومان در نوسان بود و پس از شروع معاملات با افزایش 200 تومانی، 41 هزار تومان قیمت خورد اما میلگرد، نبشی و مقاطع دیگر فولادی در برخی شرکت‌ها افزایش قیمت را تجربه کردند. به نظر می‌رسد اولویت بندی وزارت نفت برای گازرسانی به بخش خانگی باعث شده تا گاز صنایع قطع شود و مانند روزهای گذشته، دلیل اصلی گرانی فولاد کاهش تولید باشد. البته قیمت‌های جهانی هم در مدار صعودی قرار دارند.

در همین حال، در بازار جهانی زنجیره فولاد، سنگ آهن 120 دلاری شد و مقامات کشور استرالیا از این وضعیت خرسند هستند. در این راستا، از ابتدای سال ۲۰۲۳ ‌حدود ۱۱ دلار به بهای سنگ آهن اضافه شده و مقامات چینی معتقد است این افزایش احتمالا ناشی از فعالیت سفته بازی است و ارتباطی به تقاضای واقعی ندارد. براساس گزارش متال بولتن، با وجود افزایش 3 دلاری قیمت شمش CIS، اما قیمت شمش ایران امروز ثابت باقی مانده است. در کل فضای کامودیتی ها به علت کنترل تورم در آمریکا و کاهش قدرت دلار با استقبال رو به رو است به طورری که فضا برای ادامه رشد قیمت‌ها مهیا گزارش شده است.

از سوی دیگر، امروز 42 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که شامل 32 هزار تن آهن اسفنجی و ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت بود. آهن اسفنجی با تقاضای دو برابری رو به رو شد؛ موضوعی که از قبل به علت نبود گازی که در تولید این محصول نقش اصلی را دارد، قابل پیش بینی بود. این روند افزایش قیمت مواد اولیه، آدرس ادامه رشد قیمت مقاطع را می‌دهد.

همچنین در بخش تقاضا شاهد اتفاق خاصی نیستیم اما امروز مهرداد بذرپاش وزیر جدید راه وشهرسازی وعده جدیدی در حوزه مسکن داد و دوباره از موضع خود کوتاه آمد و از نهضت ملی مسکن سخن گفت. به نظر می‌رسد وزیر جوان راه و شهرسازی هم متوجه بحران در بخش عمرانی کشور شده و تصمیم گرفته است مسیر دیگری را در پیش بگیرد. بذرپاش در روز رای اعتماد خود اعلام کرد امکان ساخت وعده داده شده مسکن توسط دولت نیست اما یک روز پس از آن اظهار نظر جنجالی، رئیس جمهور اعلام کرد دولت بر وعده خود صادق است و ظاهرا وزیر راه و شهرسازی هم قبول کرده که در بخش عمرانی و ساخت و ساز باید روش دیگری را به کار بگیرد. دیروز هم جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برای حمایت بانک‌ها از طرح مسکنی دولت شکل گرفت. اگر این طرح آغاز شود به طور قطع در تقویت تقاضای فولاد موثر واقع خواهد شد.

تا اینجای کار هنوز تقاضای جدی وارد بازار نشده و قطعی گاز باعث تعطیلی برخی کارخانه‌های فولادی و گران شدن مقاطع فولادی شده است.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

در همین حال، بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بوده است و در نه شرکت از 50 تا 1000 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود .

همچنین در بازار نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها ثابت بوده است و در یک شرکت 1400 تومان افزایش یافت.

در بازار تیرآهن، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 40 تا 700 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

علاوه بر این، در بازار بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 100 تا 2500 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *