بازار را به سیاست گره نزنید/ چشم انداز اقتصاد مشخص نیست

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: برخی از بخشنامه ها، دستورالعمل و اقدامات غلط دولت در چند سال اخیر موجب برهم زدن تعادل و ثبات بازار شده است و اگر قرار است دولت اقتصاد داخلی را در بخش هایی که کاملا با نهاده های داخلی فعالیت دارد با مولفه های متزلزل کننده‌ای مانند ارز، جو روانی حاکم بر بازار و عوامل سیاسی گره بزند بازار دیگر ثبات قیمتی نخواهد داشت و دولت باید راهکاری را برای تثبیت قیمت نهاده ها بیاید .

آنوش رحام در گفتگو با فولادبان افزود: در بازارهای جهانی بورس، عمدتا کالاها ، محصولات و کامودیتی ها در حوزه صادرات عرضه می‌شوند و کمتر دیده شده کشوری بازار داخلی را از طریق بورس کالا انجام دهد.

رحام در همین رابطه با ذکر مثالی درباره عرضه احتمالی آرد در بورس کالا افزود : اگر سیاست عرضه آرد در بورس کالا الزامی شود اصناف باید از بورس کالا آرد خریداری کنند. در آن زمان ، قیمت نان هر روز به یک نرخ به دست مصرف کننده خواهد رسید اما در واقع لازم است یک قیمت ثابت و واحد در طول سال داشته باشد.

وی ادامه داد: همین موضوع در مورد فولاد هم صادق است چون حداقل 10 صنعت بزرگ با 800 قلم کالا و صدها رسته شغلی به صنعت فولاد متصلند و قیمت متزلزل فولاد اثرات بسیار خطرناکتری از قیمت نان دارد. قیمت متزلزل و بی ثبات فولاد دائما این طیف وسیع شغلی را تحت تاثیر قرارمی دهد و دولت باید عوامل متزلزل کننده بازار را شناسایی کند، بازار را به ثبات برساند و در قدم بعدی شفافیت و کشف قیمت کند.

این فعال صنعتی تاکید کرد: فعالان و تولیدکنندگان فولادی منکر نقش شفاف بورس نیستند اما مولفه‌های متزلزل کننده بازار زیاد و بسیار اثرگذاراست و دولت باید با تثبیت نهاده‌ها چشم انداز مطمئنی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *