جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

با قیمت دستوری، توقع بازار رقابتی نداشته باشیم/ تعطیلی بیخ گوش کارخانه‌های فولادی

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با تعیین قیمت‌های دستوری در بورس کالا نوعی عدم توازن قیمتی بوجود آمده است به گونه‌ای که اگر تا پیش از این قیمت تمام شده محصولات فولادی با آهن اسفنجی حداکثر 60 درصد بود اکنون هزینه تمام شده محصولات فولادی به 73 درصد رسیده است بنابراین در این شرایط معاملات رقابتی صورت نمی‌گیرد.

رسول خلیفه سلطان درگفتگو با فولادبان با اشاره به عرضه تمام محصولات زنجیره فولادی به بورس افزود: بحث عرضه محصولات ابتدای زنجیره به بورس کالا از ده سال قبل تاکنون مطرح است و سه دولت های گذشته همگی تلاش کردند کل زنجیره را به بورس کالا بیاورند و عملا چنین اتفاقی نیفتاد اما محصولات فولادی از آهن اسفنجی به بعد قابلیت عرضه به بورس را دارد.

وی ادامه داد: محصولات قبل از آهن اسفنجی یعنی کنسانتره و گندله قابل عرضه در بورس نیست و با توجه به محدودیت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کنسانتره و گندله، الزام به عرضه آنها در بورس کالا در شرایط حاضر، به آسانی قابل پذیرش نخواهد بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: در صنعت فولاد زمانی که به زنجیره‌های بعدی می‌رسیم مشاهده خواهیم کرد در مقابل تولیدکنندگان محدود ابتدای زنجیره (کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی) شمار فولادسازان و نوردی‌ها در پایین دست بی‌شمار است که اغلب از تولیدکنندگان ابتدای زنجیره خرید می‌کنند یعنی به نوعی با عرضه محدود و متقاضیان زیاد مواجه می‌شویم. همچنین در شرایطی که عرضه محدود و مشتری زیاد است، بورس رقابتی شکل نمی‌گیرد فقط به مرور قیمت ابتدای زنجیره از جمله کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: درزنجیره بعدی یا میانی تقریبا بین تعداد تولیدکنندگان شمش و تعداد متقاضیان شمش که نوردکاران هستند، تعادل برقرار است و می توانیم بگوییم بازار رقابتی در اینجا اتفاق می‌افتد ولی قبل از آن اینطور نیست.

این فعال صنعتی با اشاره به هدف رقابتی بورس کالا بین فعالان زنجیره فولاد ادامه داد: در این زنجیره عرضه کنندگان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نسبت به حلقه‌های بعدی بسیار کمتراست و از سویی تولیدکنندگان بالادست زنجیره بنا به الزام ایجاد شده درصدد بها دادن به بورس کالا و رفع تکلیف تنظیم بازاری از خود هستند لذا در چنین شرایطی رقابت ایجاد نمی‌شود و منجر به تعطیلی یکسری از مشاغل می شود اتفاقی که برای فولادسازان افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors