پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی فولاد در سال 2022

موسسه MEPS تحلیل خود از چشم‌انداز قیمت فولاد در مناطق مختلف جهان در سال جدید میلادی را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، در گزارش موسسه MEPS آمده است: فعالان بازار فولاد به طور فزاینده‌ای در مورد نیازهای خرید خود احتیاط می‌کنند. دیدگاه رو به جلو در مورد قیمت‌های جهانی، به‌ویژه برای محصولات کویل، به تدریج منفی‌تر می‌شود. رکوردهای بالای ثبت شده در تابستان 2021 بسیاری را شگفت زده کرد.

اوج چرخه‌های قیمت در نقاط مختلف در هر منطقه رخ داده است. ارزش معاملات فولاد در اروپا در ژوئن سال جاری به بالاترین سطح خود رسید، در حالی که ارزش معاملات فولاد در آمریکای شمالی در سپتامبر به اوج خود رسید. قیمت‌های فولاد در بازارهای آسیایی در تابستان کاهش یافت.

چشم‌انداز آغاز سال 2022 با موج دیگری از کووید 19 که سراسر جهان را فراگرفته مبهم می‌شود. نوع شوم اومیکرون ممکن است روند بهبود در بازار فولاد را آهسته کند. بسیاری از خریداران نگران سقوط قیمت در ماه‌های آینده هستند. روندهای متفاوت، در سه منطقه مورد بررسی، در کوتاه‌مدت پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های محصولات تخت اروپایی در ماه‌های ابتدایی سال 2022 به سمت بالا حرکت کند. پیش‌بینی می‌شود در این زمان خرید از سر گرفته شود. کارخانه‌ها مشتاق هستند تا هزینه‌های فزاینده خود را برای برق و گاز جبران کنند.

انتظار می‌رود ارزش معاملات آمریکای شمالی در ماه‌های آینده به کاهش خود ادامه دهد. فعالیت لجستیک در بحبوحه افزایش سطح موجودی در توزیع‌کنندگان و مراکز خدماتی ضعیف شده است. فولادسازان داخلی احتمالاً برای افزایش فروش، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند.
MEPS پیش‌بینی می‌کند که میانگین ارزش معاملات ترکیبی محصولات تخت آسیایی در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت. شیوع کرونا در سراسر منطقه، فعالیت و احساسات بازار را تضعیف می‌کند. انتظار می‌رود در بهار، قیمت‌های فصلی نسبتاً کمی افزایش یابد.

کاهش در ارزش فروش فولاد در نیمه دوم سال 2022 در تمام مناطق مورد بررسی پیش‌بینی می‌شود. کاهش رشد مصرف محصولات تخت، به دلیل قیمت متورم فولاد و سایر مواد، پیش‌بینی می‌شود. فشار تورمی احتمالاً مخارج مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، انتظار می‌رود بهبود تقاضا از بخش خودرو طولانی شود.

MEPS با وجود ترس فزاینده از وقوع این اتفاق از سوی تعدادی از خریداران در بازار، سقوط قیمت را متصور نیست. ارزش معاملات جهانی باید کندتر از افزایش آن در سال گذشته کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود که ارزش معاملات ترکیبی محصولات تخت جهانی MEPS به طور متوسط در حدود 1220 دلار آمریکا در هر تن در سال 2022 باشد که تقریباً 60 درصد بیشتر از رقم سال‌های 2010/2019 خواهد بود.

انتظار می‌رود قیمت‌ها به دلیل افزایش مخارج ورودی کارخانه‌ها و حرکت به سمت کربن‌زدایی صنعت فولاد، حمایتی بالاتر از میانگین‌های تاریخی پیدا کنند. چشم‌انداز اقتصادی برای سال 2022 نیز نسبتاً قوی است. این علیرغم خطرات نزولی مرتبط با انواع جدید کرونا و سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی و مالی در بسیاری از کشورها است./ MEPS

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *