روزهای خوب بورس در راه است/ بودجه، تنها ریسک بازار

کلیت مصوبات وزارت اقتصاد به خصوص بخش مربوط به صندوق توسعه بازار اثرات مثبتی روی بازار دارد که به صورت کلی می‌توان گفت روزهای خوب بازار سرمایه در راه هستند و تا پایان سال شاهد افزایش شاخص خواهیم بود.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار تا پایان سال می‌تواند وضعیت بهتری را به خود ببیند، گفت: این هفته بورس با مصوبات وزارت اقتصاد توانست کمی امید را به بازار بازگرداند، اما مجلس با بررسی بودجه می‌تواند باعث به وجود آمدن تهدید برای بازار شود.
به گزارش فولادبان، معاملات این هفته بازار سرمایه ابتدا روی دور نزولی استارت زد، اما از اواسط هفته روند حرکت شاخص کل تغییر کرد و در نهایت هم سبز بسته شد که این مسئله توانست شاخص را دوباره به کانال 1.3 میلیون واحدی بازگرداند. در جریان معاملات این هفته، اخبار زیادی حول اتفاقات زیادی در جریان بود، اما این سویه اُمیکرون کرونا بود که بیشتر اخبار اقتصادی را در بر گرفت و منجر به کاهش برخی از قیمت‌ها از جمله کامودیتی‌ها شد، اما در این میان، فرمان 10 بندی وزیر اقتصاد بود که توانست امید را در بازار ایجاد کند و بازار سبز شود.
شاخص کل بازار سرمایه نسبت به هفته گذشته 5 درصد معادل 65 هزار و 787 واحد رشد کرد و به یک میلیون و 293 هزار و 237 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 3.8 درصدی، در این هفته در رقم 357 هزار و 765 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم که این هفته تحت تأثیر افزایش خرید سهم‌های این گروه رشد کرد، با افزایش 4.8 درصدی روی رقم یک میلیون و 93 هزار و 63 واحدی ایستاد.
علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: بازار سرمایه در اوایل هفته از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و به این ترتیب، سرمایه‌گذاران جدید نسبت به بازار بی‌اعتماد می‌شوند و روز به روز بر شدت این بی‌اعتمادی افزوده می‌شود. بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران باعث می‌شد که اخبار مثبت دیده نشود و یا اثر کمی روی صنایع داشته باشد و در مقابل اخبار جزئی منفی اثری جدی روی بازار بگذارند.
وی تصریح کرد: اخبار مربوط به بورس در اوایل این هفته هم روی بازار اثرگذار بود و اتفاقاتی که در برخی از صنایع می‌افتاد، مناسب نبودند و منجر به منفی شدن سودآوری آن‌ها می‌شد، اما با مصوبه‌هایی که از اواسط هفته شاهد آن بودیم و وزیر اقتصاد پیشنهاد داده بود، حرکتی حمایتی از بازار دیدیم که منجر به ایجاد جو روانی مثبتدر بین سرمایه‌گذاران بازار سرمایه شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: تأثیر اخبار مثبت بودجه سال 1401 مانند معافیت‌های مالیاتی، بازگشت مالیات فروش سهام به بازار، عدم تغییر حق انتفاع معادن و خبرهایی از این دست این هفته در کنار مصوبات وزارت اقتصاد بیشتر در بازار دیده شد و صنایعی مانند فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها که در هفته گذشته وضعیت خوبی نداشتند، به روند مثبت خود بازگشتند و بازار هم رشد مناسبی را داشت.
تاجبر درباره اثرات منفی که ممکن است هفته‌های آینده بازار سرمایه را تهدید کند، توضیح داد: اثر منفی که ممکن است در هفته‌های آتی منجر به سقوط شاخص کل شود، بودجه و بررسی‌های آن در مجلس خواهد بود چون احتمال دارد مالیات روی درآمدها افزایش ایجاد کند و تنها منبع آن هم انتشار اوراق است که یکی از نقاط قوت بودجه در سال آینده کاهش انتشار اوراق در بازار است که ممکن است از سوی مجلس بازنگری شود و فشار دوباره روی بازار به وجود بیاید.
وی گفت: کلیت مصوبات وزارت اقتصاد به خصوص بخش مربوط به صندوق توسعه بازار اثرات مثبتی روی بازار دارد که به صورت کلی می‌توان گفت روزهای خوب بازار سرمایه در راه هستند و تا پایان سال شاهد افزایش شاخص خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *