گزارش worldsteel از چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار جهانی فولاد

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) به‌روزرسانی چشم‌انداز کوتاه‌مدت خود را برای سال‌های 2021 و 2022 منتشر کرد.

worldsteel پیش‌بینی می‌کند که تقاضای فولاد پس از رشد 0.1 درصدی در سال 2020، در سال 2021 به میزان 4.5 درصد رشد خواهد کرد و به 1855.4 میلیون تن خواهد رسید. در سال 2022 تقاضای فولاد با افزایش 2.2 درصدی به 1896.4 میلیون تن خواهد رسید. پیش‌بینی فعلی فرض می‌کند که با پیشرفت واکسیناسیون در سراسر جهان، شیوع انواع ویروس کرونا کمتر از موج‌های قبلی آسیب‌رسان و مخرب خواهد بود.

آقای الرمیثی، رئیس کمیته اقتصاد جهانی فولاد، در اظهارنظر درباره چشم‌انداز، گفت: سال ۲۰۲۱ شاهد بهبودی قوی‌تر از حد انتظار در تقاضای فولاد بوده است که منجر به تجدیدنظرهای صعودی در پیش‌بینی‌های ما در کل جهان به‌جز چین شد. با توجه به این بهبود شدید، انتظار می‌رود تقاضای جهانی فولاد خارج از چین در سال جاری زودتر از حد انتظار به سطح قبل از کرونا بازگردد.

فعالیت تولیدی قوی که افزایش تقاضا را تقویت می‌کند، عامل اصلی است. اقتصادهای توسعه‌یافته نسبت به اقتصادهای در حال توسعه از انتظارات قبلی ما بهتر عمل کرده‌اند که نشان‌دهنده نتایج مثبت نرخ بالاتر واکسیناسیون و اقدامات حمایتی دولت است. در اقتصادهای نوظهور، به‌ویژه در آسیا، شتاب بهبودی با افزایش مجدد ابتلاها قطع شد.

در حالی که بهبود بخش تولید نسبت به موج‌های جدید آلودگی بیش از حد انتظار مقاوم بود، محدودیت‌های طرف عرضه منجر به کاهش روند بهبود در نیمه دوم سال شد و از بهبود قوی‌تر در سال 2021 جلوگیری کرد؛ اما با سفارش‌های معوقه بالا همراه با بازسازی موجودی‌ها و پیشرفت بیشتر در زمینه واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه، ما انتظار داریم که تقاضای فولاد در سال 2022 بهبود یابد.

افزایش مداوم تورم، ادامه پیشرفت آهسته واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه و کاهش بیشتر رشد در چین، همگی خطراتی را برای این پیش‌بینی ایجاد می‌کنند.

چین

اقتصاد چین از سال 2020 تا اوایل سال 2021 شتاب بهبود قوی خود را حفظ کرد. با این حال، از ژوئن کاهش یافته است. از جولای نشانه‌هایی از کاهش سرعت در فعالیت بخش‌های مصرف‌کننده فولاد مشاهده شده که منجر به کاهش تا 13.3 درصدی تقاضای فولاد در جولای و سپس تا 18.3 درصدی در ماه آگوست شده است.

کاهش شدید تا حدی به عوامل گاه و بیگاهی مانند آب‌وهوای نامساعد اخیر و امواج کوچک آلودگی در تابستان امسال نسبت داده می‌شود، با این حال دلایل اساسی‌تر شامل کند شدن حرکت در بخش املاک و سقف تولید فولاد در این زمینه مؤثر بوده است.

فعالیت املاک و مستغلات به دلیل اقدامات سختگیرانه دولت در مورد تأمین مالی توسعه‌دهندگان که در سال 2020 اجرا شد، ضعیف شده است. در عین حال، سرمایه‌گذاری زیرساختی در سال 2021 به دلیل کاهش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و محدودیت توانایی تأمین مالی دولت افزایش نیافته است. علاوه بر این، بهبود شدید تولید در سراسر جهان بازار صادرات را کاهش داده است.

با توجه به سطح بالای تقاضای فولاد چین در سال گذشته و با ادامه روند منفی در بخش املاک و مستغلات، تقاضای فولاد چین برای بقیه سال 2021 رشد منفی خواهد داشت. درنتیجه، در حالی که مصرف اسمی فولاد از ژانویه تا آگوست همچنان مثبت 2.7 درصد بود، انتظار می‌رود که تقاضای کل فولاد در سال 2021 به میزان تا 1.0 درصد کاهش یابد.

در سال 2022 رشدی در تقاضای فولاد چین پیش‌بینی نمی‌شود، زیرا بخش املاک و مستغلات مطابق با سیاست دولت در مورد تعادل مجدد و حفاظت از محیط زیست در رکود باقی می‌ماند. برخی از فعالیت‌های ذخیره‌سازی ممکن است استفاده آشکار از فولاد را پشتیبانی کند. اقدامات اخیر دولت برای فشار برای انتقال از مدل رشد وابسته به املاک و مستغلات احتمالاً ادامه خواهد داشت.

اقتصادهای توسعه‌یافته
محدودیت‌های کرونایی های هدفمندتر و محلی در به حداقل رساندن تأثیر آخرین موج‌های کرونا بر فعالیت‌های اقتصادهای توسعه‌یافته در سال 2021 کمک کرد. با این حال، تنگناهای زنجیره تأمین و بخش خدمات هنوز از بهبود قوی‌تر جلوگیری می‌کند.

کاهش تنگناهای زنجیره تأمین، ادامه تقاضای متوقف‌شده و افزایش اعتماد تجاری و مصرف‌کننده، شتاب بهبود در سال 2022 را تقویت خواهد کرد.

پس از کاهش حداقل 12.7 درصدی در سال 2020، تقاضای فولاد اقتصادهای توسعه‌یافته به میزان 12.2 درصد در سال 2021 و 4.3 درصد در سال 2022 افزایش می‌یابد و به سطح قبل از کرونا خود می‌رسد.

آمریکا
در ایالات متحده، اقتصاد به بهبود قوی خود ادامه می‌دهد که ناشی از تقاضای فزاینده است. سطح تولید ناخالص داخلی واقعی از بالاترین سطح قبلی خود در سه‌ماهه دوم سال جاری فراتر رفت.

تقاضای فولاد با عملکرد قوی بخش خودرو و کالاهای بادوام تقویت می‌شود، اما کمبود برخی از قطعات، این بهبود را تضعیف می‌کند. حرکت در بخش ساخت‌وساز با پایان رونق ساخت‌وساز مسکونی و فعالیت‌های کند بخش غیرمسکونی ضعیف می‌شود. بهبود قیمت نفت از بهبود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی حمایت می‌کند.

اگر برنامه محرک زیرساختی بایدن به تصویب برسد، پتانسیل صعودی بیشتری وجود خواهد داشت، اما این امر تا اواخر سال 2022 به پایان نخواهد رسید.

اروپا

در اتحادیه اروپا، بهبود تقاضای فولاد که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد در نیمه دوم سال 2020 در حال جمع شدن است و همه بخش‌های فولادسازی با وجود امواج مداوم شیوع کرونا، بهبود مثبت را نشان می‌دهند.

آلمان

بهبود تقاضای فولاد آلمان با صادرات حمایت می‌شود که زیربنای عملکرد قوی تولیدی آن است. با این حال، تنگناهای عرضه، به‌ویژه در بخش خودرو، باعث کاهش شتاب آن می‌شود. تقاضای فولاد در سال 2022 از افزایش سفارشات عقب‌مانده در بخش تولید منتفع خواهد شد، در حالی که انتظار می‌رود بخش ساخت‌وساز پس از نشان دادن عملکرد رشد نسبتاً بالا در سرتاسر دوران بیماری کرونا به رشد خود ادامه دهد.

ایتالیا

ایتالیا، یکی از کشورهایی است که در اتحادیه اروپا به شدت آسیب‌دیده، با بهبودی قوی در ساخت‌وساز، سریع‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا در حال بهبود است. انتظار می‌رود چندین بخش فولادی، از جمله ساخت‌وساز و لوازم خانگی، در سال 2021 به سطح قبل از کرونا بازگردند.

آسیای توسعه‌یافته

در آسیای توسعه‌یافته، وضعیت کرونا در سال 2021 بدتر شد که با پیشرفت کندتر واکسیناسیون تشدید شد، اما بهبود تقاضای فولاد قطع نشد و پیش‌بینی‌ها با کمک رشد قوی در تجارت جهانی و برنامه‌های زیرساختی دولتی، بازنگری شد.

ژاپن

در ژاپن، تقاضای فولاد به تدریج با افزایش صادرات، سرمایه‌گذاری و مصرف رو به بهبود است. تولید، به‌ویژه در خودرو و ماشین‌آلات، رو به بهبود است. بخش ساخت‌وساز همچنان پشتوانه تقاضای فولاد است، در حالی که ساخت‌وسازهای خصوصی به استثنای انبارها و مراکز توزیع همچنان رو به افول است. در سال 2022، انتظار می‌رود که بهبود مصرف و سرمایه‌گذاری از رشد مثبت در تمام بخش‌های مصرف‌کننده فولاد حمایت کند.

کره جنوبی

انتظار می‌رود کره جنوبی در سال 2021 شاهد بهبود تقاضای فولاد خود و رسیدن آن به سطح 2019 باشد که از طریق بهبود صادرات و سرمایه‌گذاری در تاسیسات تولیدی حمایت می‌شود. بخش ساخت‌وساز با برنامه‌های عمران عمومی و بازسازی ساختمان‌های مسکونی حمایت می‌شود و در سال‌های 2021 و 2022 به رشد مثبت تبدیل می‌شود. کره جنوبی شاهد جهش در سفارشات حمل و نقل جدید در سال 2021 بود که تقاضای فولاد را برای سال‌های آینده افزایش می‌دهد.

اقتصادهای در حال توسعه به استثنای چین

تقاضای فولاد در اقتصادهای در حال توسعه به استثنای چین در سال 2021 با کمک بهبود قیمت کالاها و تجارت بین‌المللی به روند بهبود خود ادامه داد. با این حال، امواج جدید کرونا همراه با سطوح پایین واکسیناسیون و بهبود آهسته در گردشگری بین‌المللی، اقتصادهای در حال توسعه را مهار کرد.

در سال 2022، با پیشرفت واکسیناسیون، انتظار می‌رود شرایط در اقتصادهای در حال توسعه بهبود یابد، اما کرونا از طریق تضعیف موقعیت‌های مالی و چالش‌های ساختاری انباشته، تأثیری ماندگار بر این اقتصادها خواهد گذاشت.

هند

اقتصاد هند در حالی که در مسیر بهبودی سالم از محدودیت‌های کرونایی سخت در سال 2020 بود، شوک دیگری از موج دوم شدیدتر کرونا در آوریل تا ژوئن 2021 دریافت کرد که باعث کاهش تولید در تمام بخش‌ها شد. با این حال، تأثیر اقتصادی موج دوم کرونا در مقایسه با موج اول، به دلیل محدودیت‌های محلی بیشتر، بسیار کمتر بود. از ماه جولای، بهبودی سالم برای همه بخش‌ها از سر گرفته شده است. درنتیجه، تقاضای فولاد هند تنها با یک بازنگری جزئی نزولی مواجه شد و در سال 2021 بهبودی قوی نشان خواهد داد. تقاضای فولاد هند در سال جاری به 100 میلیون تن بازخواهد گشت.

آسه‌آن

در منطقه آسه‌آن، ویتنام که با موفقیت از تأثیرات جدی اقتصادی کرونا در سال 2020 رها شده بود، به دلیل افزایش آلودگی‌ها به چشم‌اندازی نزولی برای سال 2021 نگاه می‌کند. از سوی دیگر، فیلیپین با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا، موفق به اجرای پروژه‌های ساختمانی شده است. با تأخیر در پروژه‌های زیرساختی و تحرک محدود نیروی کار، انتظار می‌رود بهبود منطقه آسه‌آن فقط متوسط باشد.

آمریکای لاتین

تقاضای فولاد در آمریکای لاتین، به استثنای برزیل، در سال 2020 به شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفت؛ اما در سال 2021، به دلیل بخش‌های ساخت‌وساز و خودرو و بازسازی موجودی انبارها، بهبود شگفت‌انگیز و قوی در حال وقوع است. با این حال، در سال 2022، منطقه ممکن است شاهد حرکت ضعیف قابل توجهی باشد زیرا با مسائل ساختاری شامل تورم بالا، افزایش کسری مالی و عدم اطمینان سیاسی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

برزیل
پس از ثبت رشد مثبت در سال 2020، تقاضای فولاد برزیل در سال 2021 به شدت به رشد خود ادامه می‌دهد که ناشی از محرک‌های دولت و فعالیت‌های ساختمانی قوی است که در نیمه اول سال بالاتر از سطح قبل از کرونا بود. با این حال، چشم‌انداز سال 2022 با ضعف مالی، نرخ بهره بالاتر و تنش‌های سیاسی تضعیف می‌شود.
مکزیک همچنین شاهد بهبود قابل ملاحظه‌ای قوی‌تر از حد انتظار بود که ناشی از فعالیت‌های صنعتی، به‌ویژه بخش خودرو بود.

شورای همکاری خلیج فارس

بهبود تقاضای فولاد در شورای همکاری خلیج فارس به دلیل کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز و تلاش‌های تحکیم مالی کمتر از انتظارات بود. با این حال، در سال 2022، با افزایش قیمت نفت و کنترل کرونا، انتظار می‌رود تقاضای فولاد با قدرت بیشتری بازگردد. تعلیق مجوزهای ساخت‌وساز در مناطق شلوغ شهری بر تقاضای فولاد مصر تأثیر منفی گذاشت. با این حال، پروژه‌های بزرگ دیگر دولت تأثیر کرونا را کاهش داده و از آن حمایت کرده‌اند.

روسیه

پس از کاهش ملایم در سال 2020، بهبود تقاضای فولاد روسیه با جهش قوی در بخش خودرو حمایت می‌شود. بخش ساخت‌وساز هم توسط برنامه یارانه وام مسکن دولتی حمایت می‌شود.

ترکیه

روند مثبت قوی در اقتصاد ترکیه که در سه‌ماهه سوم 2020 آغاز شد، در سال 2021 ادامه یافت که ناشی از تقاضای داخلی با گسترش وام‌های مصرفی بود. تقاضای فولاد ترکیه به دلیل پروژه‌های زیربنایی و فعالیت‌های صنعتی، رشد دو رقمی خود را در سال 2021 ادامه خواهد داد. تقاضای فولاد ترکیه در سال 2022 از سطح 36 میلیون تنی قبل از بحران ارزی فراتر خواهد رفت.

ساخت‌وساز

به طور کلی، بخش ساختمان نسبت به بخش تولید در مقابل شوک کرونا، مقاوم‌تر بوده است. با این حال، در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، فعالیت‌های ساخت‌وساز به دلیل توقف کامل پروژه‌ها به شدت مختل شد. در سال 2021، انتظار می‌رود بخش ساخت‌وساز جهانی بهبودی قوی را نشان دهد که ناشی از نرخ‌های بهره پایین و تمرکز دولت‌ها بر پروژه‌های زیربنایی به عنوان بخشی از برنامه‌های بازیابی است.

بهبود بخش ساخت‌وساز در سراسر مناطق نابرابر است. در اقتصادهای در حال توسعه، به عنوان مثال، آسه آن، جایی که نرخ واکسیناسیون پایین بوده است، بازسازی ساختمان، شکنندگی را نشان داده است. در مقابل، در هند، جایی که اخیراً واکسیناسیون زیاد شده، یک بازگشت مثبت در فعالیت‌های ساختمانی در حال وقوع است.

در چین، بخش ساخت‌وساز با نقطه عطفی روبرو است و احتمالاً بخش املاک و مستغلات وارد دوره اصلاح می‌شود، زیرا دولت تلاش می‌کند مشکلات ساختاری این بخش را حل کند.

چشم‌انداز پروژه‌های زیرساختی جهانی تحت تأثیر دو نیروی متضاد است. از یک سو، بسیاری از دولت‌ها در تلاش هستند تا از زیرساخت‌ها به عنوان ابزاری برای بهبود همسو با طرح‌های سبز، به‌ویژه در اقتصادهای توسعه‌یافته استفاده کنند. از سوی دیگر، وضعیت مالی دولت‌ها به دلیل کرونا بدتر شده است. بسیاری از دولت‌ها در اقتصادهای در حال توسعه توانایی افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را نخواهند داشت.

بخش مسکونی از پس‌انداز انباشته در طول محدودیت‌های کرونایی و گسترش کار در خانه بهره برده است که منجر به افزایش تقاضا برای فضای خانه شده است. روی دیگر سکه این است که بخش غیرمسکونی به دلیل کاهش تقاضا برای فضای اداری، شاهد بهبودی کند است.

خودرو

بخش خودرو که شدیدترین کاهش را در بین بخش‌های مصرف‌کننده فولاد در طول محدودیت‌های کرونایی در سال 2020 مشاهده کرد، در نیمه دوم سال 2020 شاهد بهبودی قوی بود. اگرچه اختلال در زنجیره تأمین هنوز در برخی از بازارها مشهود است، اما بهبودی روبه افزایش است.

در ایالات متحده، تولید خودروهای سبک تا سه‌ماهه سوم سال گذشته به سطح قبل از شیوع کرونا بازگشت، اما از آن زمان تا حدودی به دلیل اختلالات زنجیره تأمین، روند کاهشی داشته است.

در اتحادیه اروپا، بهبودی قوی در حال انجام است و انتظار می‌رود که بخش خودرو در اتحادیه اروپا در سال 2021 به میزان 15.3 درصد بهبود یابد. با این حال، نسبت به زمانی که رکود تولید برای اولین بار در سال 2018 شروع شد، هنوز بسیار پایین‌تر از سطح خود است. بخش خودروی اتحادیه اروپا به علت کمبود قطعات و چشم‌انداز ضعیف تقاضا و عدم اطمینان عمومی اقتصادی با عدم اطمینان مواجه است.

در چین، تولید خودرو در نیمه اول سال جاری افزایش یافت. به طور خاص، تولید خودروهای انرژی جدید تقریباً 200 درصد از ژانویه تا آگوست 2021 افزایش یافته است که 11.2 درصد از کل خودروهای تولیدشده در همان دوره را تشکیل می‌دهد.

اختلال در زنجیره تأمین به طور قابل توجهی بهبود صنعت جهانی خودرو را تضعیف می‌کند. با از بین رفتن تقاضای متوقف‌شده، رشد تولید خودرو در سال 2022 کاهش می‌یابد، اگرچه ثبت سفارشات بالا تا حدودی حمایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *