چالش محدودیت‌های برق چین برای کارخانه‌های فولاد

انجمن فولاد چین روز دوشنبه اعلام کرد که هزینه‌های تولید در کارخانه فولاد چین، به‌ویژه در کوره‌های قوس الکتریکی، به دلیل سهمیه‌بندی اخیر برق و تقاضاهای دولت برای کاهش مصرف انرژی افزایش یافته است.

به گزارش فولادبان؛ رویترز اعلام کرده که نایب رئیس انجمن آهن و فولاد چین (CISA) گفت که کارخانه‌های فولاد به دلیل تنگنای تأمین برق از ماه سپتامبر تولید خود را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند که به طور قابل توجهی هزینه‌های شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و بر سودآوری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان از محدودیت‌های برق به دلیل قیمت بالای زغال‌سنگ آسیب‌دیده که منجر به کاهش سرعت فعالیت شرکت‌های مختلف از فلزسازان بالادستی گرفته تا سازندگان پایین‌دستی شده است زیرا دولت وعده داده است که مصرف برق خانگی را در اولویت قرار دهد.

بر اساس داده‌های رسمی اداره آمار چین، تولید روزانه فولاد خام این کشور در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح از دسامبر 2018 رسید.

به گزارش Mysteel، نرخ بهره‌برداری از ظرفیت در کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) که برای تولید هر یک تن فولاد در مقایسه با کوره بلند دو برابر برق مصرف می‌کنند، در پایان سپتامبر بیش از 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت، البته در اکتبر بهبودی جزئی پیدا کرد.

هوانگ دائو، معاون دبیرکل CISA، هم گفت که مصرف انرژی و کنترل‌های تولید چالش‌ها و فشارهای بزرگی را برای تولیدکنندگان فولاد به‌ویژه برای کوره‌های قوس الکتریکی به دلیل افزایش احتمالی هزینه‌های برق در آینده به همراه دارد.

کوره‌های قوس الکتریکی چین حدود 10 درصد از کل تولید فولاد آن را تشکیل می‌دهند. این کشور قصد دارد تا سال 2025 این نسبت را به 15 تا 20 درصد برساند زیرا این فرآیند باعث صرفه‌جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، در حالی که اتکای چین به سنگ‌آهن وارداتی را نیز کاهش می‌دهد.

هوانگ گفت: اگر برق سبز را در نظر بگیریم، مزیت انتشار کربن کمتر از تولید در کوره‌های قوس الکتریکی بسیار آشکارتر از کوره بلند است.

او گفت که انتظار دارد با افزایش تلاش‌های پکن برای افزایش تولید زغال‌سنگ، تأثیر محدودیت‌های برق بر کارخانه‌ها در سال آینده بهبود یابد و هدف بلندمدت توسعه کوره قوس الکتریکی بدون تغییر باقی می‌ماند؛ اما شرکت‌های کوره قوس الکتریکی باید محصولات با ارزش افزوده بیشتری مانند فولاد ویژه و فولاد ضدزنگ تولید کنند تا هزینه‌های فزاینده را با قیمت‌های فروش بالاتر منتقل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *