چین برنامه‌های جدید کاهش کربن برای فولاد و آلومینیوم تنظیم می‌کند

دولت چین برنامه‌های اجرایی جدیدی را برای تسریع در حفظ انرژی و کاهش تولید کربن در برخی از بخش‌های صنعتی کلیدی که شدت مصرف بالای انرژی دارند و گازهای گلخانه‌ای زیادی تولید می‌کنند، از جمله فولاد و آلومینیوم، ارائه کرده است.

به گزارش فولادبان،آرگوس اعلام کرده، این کشور برای سال‌های 2021 تا 2025 سطوح شاخص بهره‌وری انرژی را برای این بخش‌ها تدوین خواهد کرد و قصد دارد تا سال 2025 بیش از 30 درصد از ظرفیت فولاد و آلومینیوم داخلی خود واجد شرایط سطوح شاخص مذکور باشد.

این برنامه‌های اجرایی از استراتژی چین برای رسیدن به اوج انتشار کربن قبل از سال 2030 و دستیابی به صفر کردن تولید کربن تا سال 2060 حمایت می‌کند و در راستای تعهد پکن برای مهار توسعه کور پروژه‌های انرژی‌بر و تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است.

سطوح شاخص بهره‌وری انرژی برای صنعت فولاد عبارتند از: 361 کیلوگرم زغال‌سنگ استاندارد برای یک تن فولاد تولیدشده توسط فرآیند کوره بلند و تا 30 کیلوگرم زغال‌سنگ استاندارد برای یک تن فولاد تولیدشده توسط فرآیند مبدل.

برای اجرای این شاخص‌ها دولت چین تدابیری اتخاذ خواهد کرد و حمایت‌هایی را برای تشویق تولیدکنندگان به ارتقای روش‌های تولید انجام خواهد داد که مصرف انرژی و انتشار کربن را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد ظرفیت تولید ناکارآمد و عقب‌مانده در پنج سال آینده حذف شود. همچنین تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا از طریق نوآوری‌ها، فناوری‌ها و محصولات سبز و کم‌کربن مانند محصولات فولادی و آلومینیومی باکیفیت، با استحکام بالا و عمر طولانی را توسعه دهند.

دولت همچنین مکانیزم چندمرحله‌ای قیمت برق را برای صنعت آلومینیوم و بهبود مکانیسم برق سبز برای صنایع فولاد، سیمان و شیشه، اجرا خواهد کرد که با هدف مهار تولید بیش از حد و توسعه کور پروژه‌های انرژی‌بر و گازهای گلخانه‌ای است.

چین در چند ماه گذشته محدودیت‌های مصرف انرژی را تشدید کرده است تا به اهداف کاهش انتشار کربن دست یابد. این امر قیمت کالاهای عمده، از جمله بسیاری از فلزات را در بالاترین سطح خود در دهه گذشته افزایش داده است.

پکن همچنین قصد دارد تولید فولاد سال 2021 کشور را در سطح سال 2020 ثابت نگه دارد، به طوری که کارخانه‌های دولتی دستور کاهش تولید و صادرات فولاد را دریافت کرده‌اند و استان‌ها نیز کارخانه‌ها را هدایت می‌کنند تا تولید را ثابت نگه دارند. اداره ملی آمار چین (NBS) اعلام کرده تولید فولاد خام چین در سپتامبر به پایین‌ترین سطح از دسامبر 2017 رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *