اصرار به عرضه سنگ آهن در بورس کالا،اشتباه است

دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت: در شرایطی که ابزاری چون بورس کالا برای بخشی از صنایع معدنی مانند سنگ آهن کاربرد ندارد،اصرار به عرضه در بورس کالا اشتباه است.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان درباره راهکارهای سه گانه وزیر جدید صمت برای ساماندهی زنجیره فولاد تصریح کرد: انجمن مطبوعش بارها اعلام کرده که از ابزاری چون بورس کالا باید در جایگاه مورد استفاده اش استفاده نشود و اینکه همه محصولات با یک روش در بورس عرضه شوند راهگشا نیست.

وی با بیان اینکه سنگ آهن ظرافت های خاص زیادی را دارد و بورس کالا جایگاه مناسبی برای سنجش و توزیع این ماده خاص زنجیره نیست؛افزود: با در نظر گرفتن شرایط هر بخش از زنجیره باید چگونگی عرضه آن در پلتفرم بورس کالا مشخص شود.

عسگرزاده تصریح کرد: بورس کالا ابزاری مناسب برای عرضه آن بخش از محصولات فولادی است که تعامل نزدیکی بین آنها به لحاظ کارگیری باشد یا اینکه بجارت مجموعه های فعال دولتی و شبه دولتی مطرح باشد چرا که ابزار بورس کالا در آن شرایط موجب کشف و شفافیت قیمت در کنار رقابت مابقی واحد های زنجیره خواهد شد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پایان با تاکید بر اینکه عرضه در بورس کالا مدل های متفاوتی دارد؛گفت: الزاما مدل عرضه در بورس کالا به شکل کنونی یک تک مدل ثابت نیست بلکه روش های چون مچینگ و قراردادهای بلند مدت برای موفقیت بیشتر به منظور تنوع کالایی و حراج بازمحصولات وجود دارد که می تواند ضامن شفافیت در عرضه و تقاضا زنجیره فولاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *