تحلیل Fastmarkets از توافق آمریکا و اروپا درباره تعرفه فولاد

خریداران اروپایی به Fastmarkets گفتند توافق پیش‌بینی‌شده بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مورد تعرفه‌ها، صادرات فولاد به ایالات متحده را افزایش می‌دهد و در نتیجه، دسترسی داخلی اتحادیه اروپا را کاهش داده و باعث افزایش قیمت در اروپا می‌شود.

به گزارش فولادبان،به نظر می‌رسد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد معافیت تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا تا 1 نوامبر به توافق می‌رسند. ایالات متحده در مارس 2018 از اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به دلایل امنیت ملی خبر داد.

اکنون به نظر می‌رسد همه کارخانه‌های اروپایی از این فرصت برای افزایش فروش صادراتی به ایالات متحده استفاده خواهند کرد. آنها هم از قیمت بالاتر و هم از تقاضای خوب بهره‌مند خواهند شد. این امر همچنین به کارخانجات اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا عرضه داخلی خود را محدود نگه دارند و قیمت‌های بالاتری را به دست آورند.

سخنگوی اتحادیه فولاد اروپایی، یوروفر، در این باره گفت: این توافق مورد استقبال است، اگرچه باید دید دقیقاً چه عواقبی در رابطه با تغییرات سیاست خاص وجود خواهد داشت.

صادرات اتحادیه اروپا به ایالات متحده در چند سال گذشته به دلیل تعرفه‌ها کاهش یافته است. در صورت حذف تعرفه واردات فولاد از اتحادیه اروپا، صادرات ممکن است به سطح سنتی خود بازگردد، هرچند باید در نظر داشت که افزایش ظرفیت داخلی ایالات متحده بدان معناست که مشخص نیست آیا این امر در عمل اتفاق می‌افتد یا خیر.

فعالان بازار به Fastmarkets گفتند که انتظار دارند تعطیلات ناشی از تعمیر و نگهداری در ماه‌های پاییز و زمستان همچنان از قیمت بالای فولاد نورد در ایالات متحده حمایت کند.
اتحادیه اروپا در سال 2016، بالغ بر 2.87 میلیون تن فولاد کربنی به آمریکا صادر کرد که در سال 2017 به 3.02 میلیون تن، در سال 2018 به 3 میلیون تن، در سال 2019 به 2.33 میلیون تن و در سال 2020 به 1.53 میلیون تن کاهش یافت.

قیمت محصولات کویل در ایالات متحده در مقایسه با اتحادیه اروپا بالاتر است. علاوه بر این، روند مثبت در ایالات متحده در ماه‌های جولای و آگوست پایدار ماند، در حالی که افزایش قیمت اروپا در این دوره کند و متوقف شد. Fastmarkets روز پنجشنبه 2 سپتامبر شاخص کویل نورد گرم در شمال اروپا را 1128 یورو (1333 دلار) در هر تن اعلام کرد. در حالی که قیمت کویل نورد گرم در همان روز در آمریکا 2140 دلار بود.

افزایش قیمت فولاد در اروپا در نیمه اول سال 2021 ناشی از عرضه کم داخلی، حجم محدود واردات و قیمت‌های بالای کویل خارج از اروپا همراه با تقاضای قوی بود؛ اما در ماه اوت، فضای بازار تغییر کرد.

خریداران انتظار دارند که کاهش هزینه‌های سنگ‌آهن، مقادیر رقابتی واردات و کمبود مداوم نیمه‌هادی‌ها که تولید خودرو را محدود می‌کند منجر به کاهش قیمت کویل نورد گرم در اروپا شود.

علاوه بر این، فولادسازان بزرگ اروپایی همچون Salzgitter و Thyssenkrupp قصد دارند برخی از تجهیزات خود را در سال جاری مجدداً راه‌اندازی کنند که این امر باعث افزایش عرضه محصولات قابل تحویل در سه‌ماهه اول 2022 می‌شود.

یک توزیع‌کننده اروپای شمالی می‌گوید: Thyssenkrupp و Salzgitter ممکن است سفارش‌های خوبی تاکنون داشته باشند، اما آنها به زودی به سفارشات جدیدی احتیاج دارند تا خطوط جدید را تکمیل کنند.

به گفته منابع مطلع، گرچه بعید است قیمت کویل در اروپا سقوط کند، اما برخی اصلاحات قیمت منفی محتمل است. تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان قادر به تهیه کویل نورد در سه‌ماهه چهارم 2021 بوده‌اند و اکثر فولادسازان قبلاً تولیدات خود تا آغاز سال 2022 را فروخته‌اند.

با این وجود،در صورت توافق اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تعرفه‌های واردات فولاد، افزایش قیمت به احتمال زیاد از سر گرفته می‌شود.

در صورت توافق، کارخانه‌های اتحادیه اروپا مواد بیشتری صادر می‌کنند و فولادسازان اروپایی از قیمت‌های بالاتر در ایالات متحده سود خواهند برد. علاوه بر این، فروش بیشتر صادراتی به آنها اجازه می‌دهد عرضه داخلی را محدود نگه دارند و بنابراین، قیمت‌ها را افزایش دهند.

یک تاجر ایتالیایی گفت: من فکر می‌کنم کارخانه‌ها سعی خواهند کرد بیشتر به ایالات متحده بفروشند. حتی اگر قیمت‌های صادراتی از اروپا پایین‌تر باشد، فولادسازان همچنان قادر خواهند بود تولید خود را با نرخ بالا حفظ کرده و عرضه داخلی را کم نگه دارند و افزایش قیمت به دنبال آن خواهد بود.

توافق ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد تعرفه‌های واردات فولاد، ممکن است به طور جدی منجر به افزایش قیمت در اتحادیه اروپا شود.

اکثر فعالان بازار معتقدند که توافق بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا منجر به خاتمه اقدامات حفاظتی در اروپا نخواهد شد.

کمیسیون اروپا (EC) در مارس 2018 پرونده حفاظتی را باز کرد تا از انتقال مجدد محموله‌های فولادی به بازار اتحادیه اروپا جلوگیری کند. در ژوئن سال جاری، مقامات اتحادیه اروپا به طور رسمی با ادامه اقدامات حفاظتی در برابر واردات فولاد تا 30 ژوئن 2024 موافقت کردند.

اقدامات حفاظتی در اتحادیه اروپا برای جلوگیری از هدایت مجدد موادی که پس از اجرای تعرفه‌ها از مقصد ایالات متحده به اتحادیه اروپا تغییر مسیر داده بود، اعمال شد. بعید به نظر می‌رسد که تعرفه‌های مذکور برای موارد دیگر فسخ شود.

به گفته منابع مطلع، خطر افزایش واردات به فولاد اتحادیه اروپا همچنان وجوددارد؛ بنابراین، مقامات اتحادیه اروپا به احتمال زیاد اقدامات حفاظتی فعلی را حفظ خواهند کرد، اما ممکن است تعدیلاتی را اعمال کنند.

با این حال، برخی از فعالان بازار معتقدند که اگر تعرفه‌های واردات فولاد به آمریکا حذف شود، در نتیجه اقدامات حفاظتی اتحادیه اروپا هم مکن است لغو شود. با این حال، این نظریه به طور گسترده تأیید نشده است.

یک تاجر اروپای شمالی گفت: کارخانه‌ها در شمال اروپا محصولات خود را در سطح 1150 تا 1200 یورو در هر تن نگه می‌دارند؛ اما خریداران منتظر کاهش قیمت هستند که فکر می‌کنم امسال اتفاق نخواهد افتاد. در ایالات متحده، قیمت‌ها بسیار بالا است. اگر تعرفه‌ها علیه اتحادیه اروپا تا 1 نوامبر حذف شود، من فکر می‌کنم که مواد جهانی موجود در اختیار ایالات متحده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *