جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مخالفت وزیر صمت جدید با قیمت‌گذاری دستوری/ سامانه جامع تجارت، ابزار تنظیم قیمت‌ها را به ما می‌دهد

وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری دستوری و آزاد گذاشتن بازار را به عنوان معضلی برای تولیدکنندگان دانست و گفت: لازمه مقابله با قیمت‌گذاری دستوری شفاف‌سازی قیمت‌ها از جمله فولاد در بورس است و علاوه بر این، سامانه جامع تجارت ابزاری است که ابزار تنظیم قیمت‌ها را به ما خواهد داد تا دست دلالان از بازار کوتاه شود.

به گزارش فولادبان؛ سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته مهمان یک برنامه تلویزیونی بود و در این برنامه، درباره اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت صمت صحبت کرد.

وی قیمت‌گذاری دستوری و یا رهاسازی بازار را اشتباه دانست و گفت: با این کار تولید دچار مشکل می‌شود یا سود‌های هنگفتی ایجاد می‌شود، باید ضوابط قیمت‌گذاری ایجاد شود و لازمه این کار شفاف‌سازی قیمت‌ها در بورس کالاست تا قیمت واقعی محصولات صنایعی از جمله فولاد مشخص شود.

وزیر صمت با اشاره به اینکه هزینه توزیع و دلالان، دو عامل اصلی افزایش قیمت‌ها هستند، تصریح کرد: اصلاح ساختار نظام توزیع تقریبا دو سال زمان خواهد برد و در بحث دلالان، ضوابط داریم اما ابزار اعمال آن را نداریم، در این خصوص سامانه جامع تجارت، ابزار تنظیم قیمت ها را به ما خواهد داد.

فاطمی امین در ادامه صحبت‌های خود افزود: دولت باید با شرایط و اولویت‌هایی که ایجاد می‌کند، کسب و کارها را با منافع ملی همسو کند و محیط کسب و کار را باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که اولویت‌ها محقق شود بنابراین، اگر بخواهیم قدرت اقتصادی شویم، باید به سه مقوله تجهیزات الکترونیکی، صنعتی و وسایل حمل و نقل متمرکز شویم و صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی دامنه‌ای هستند که در راستای این قله حرکت می‌کنند، اما ۸۰ درصد مشکلات واحدهای اقتصادی مربوط به تامین مالی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات است.

وی تأکید کرد: طرح‌هایی برای شفاف‌سازی فعالیت‌های تولیدی، توزیع کالا،  پیشگیری از قاچاق، احتکار و تقلب ارائه کرده‌ایم که یکی از آن‌ها، راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزها برای مقابله با امضاهای طلایی، حیات خلوت‌ها و سلطان‌هاست. اگر شفاف سازی کنیم، فرایندها خودکار و الکترونیکی شوند و به موقع با تحلف برخورد کنیم، فساد و رانت از بین می‌رود.

وزیر صمت با بیان اینکه بازرسی‌های فعلی قیمت‌ها، حرفه‌ای نیست؛ گفت: با اشراف بر جریان کالا و جریان مالی، افزایش غیرمعقول قیمت‌ها مشخص و با آن برخورد می‌شود.

فاطمی امین در ادامه در خصوص وضعیت معادن تصریح کرد: معدن یک ویژگی دارد که در همه جای کشور پراکنده است و اگر در این حوزه تحولی صورت بگیرد، در اکثر استان‌ها گشایش حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث اکتشاف معادن عقب هستیم و داده‌های زمین شناسی به‌روز نیستند. در بحث استخراج هم مشکلاتی داریم و حقوق دولتی به خوبی دریافت نمی‌شود. همچنین در بحث فرآوری هم ضعف‌هایی داریم و اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری نشود، خام فروشی صورت می‌گیرد.

وزیر صمت تأکید کرد: رشد بخش معدن را ۱۰ درصد تا سال  ۱۴۰۴ هدفگذاری کرده‌ایم.

فاطمی امین در خصوص واگذاری ایمیدرو گفت: دولت تصدی‌گر خوبی نیست و باید به سمت حکمرانی دولت حرکت کنیم.  به سمتی می‌رویم که طبق اصل ۴۴  قانون اساسی تا حد امکان مالکیت و مدیریت ایمیدرو را واگذار کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors