اولین فولاد بدون سوخت فسیلی جهان توسط شرکت سوئدی تولید شد

شرکت فولادساز SSAB سوئد می‌گوید اولین فولاد بدون فسیل جهان را تولید کرده است و تحویل آن به گروه ولوو، اولین مشتری خود را آغاز کرده است.

به گزارش فولادبان و به نقل از cnbc، این اخبار نشان‌دهنده آخرین پیشرفت پروژه Hybrit است که در سال 2016 راه‌اندازی شد و متعلق به SSAB، شرکت انرژی Vattenfall و گروه معدنی LKAB است. هر دو شرکت Vattenfall و LKAB متعلق به دولت سوئد هستند. ایده اصلی Hybrit استفاده از هیدروژن 100 درصد عاری از سوخت فسیلی به جای زغال‌سنگ و کک در تولید فولاد است.

شرکت SSAB در بیانیه‌ای تحویل آزمایشی این فولاد را گامی مهم در راه یک زنجیره ارزش کاملاً عاری از فسیل برای صنعت آهن و فولاد نامید.

در این بیانیه آمده است:‌ با نگاه به آینده، هدف، توسعه فناوری است تا بتوان آن را در مقیاس صنعتی نشان داد. امید است این اتفاق تا سال 2026 رخ دهد.

مارتین لیندکیست، رئیس و مدیرعامل SSAB گفت: اولین فولاد بدون فسیل در جهان نه تنها پیشرفتی برای SSAB است، بلکه نشان‌دهنده این است که می‌توان مرحله گذار را انجام داد و رد پای کربن را از صنعت فولاد به میزان قابل توجهی کاهش داد.

تولید فولاد یکی از صنایعی است که برای بهبود انتشارات گازهای آلاینده و سایر معیارهای مربوط به پایداری آماده بهبود است. البته این چالش یک چالش بزرگ برای صنعت فولاد است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، صنایع آهن و فولاد مسئول انتشار مستقیم 2.6 گیگاتن دی‌اکسید کربن در سال است. در سال 2019، این رقم بیشتر از انتشار مستقیم بخش‌هایی مانند سیمان و مواد شیمیایی بود.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: بخش فولاد بزرگترین مصرف‌کننده صنعتی زغال‌سنگ است که حدود 75 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از آن تأمین می‌کند.

پروژه Hybrit، تنها پروژه‌ای نیست که به دنبال کاهش اثرات آلایندگی تولید فولاد است. شرکت H2 Green Steel هم قصد دارد یک کارخانه تولید فولاد در شمال سوئد بسازد که از یک کارخانه هیدروژن سبز تغذیه می‌کند.

در ماه فوریه، این شرکت سوئدی، گفت که تولید با این شیوه در سال 2024 آغاز می‌شود و در منطقه نوربوتن این کشور مستقر است. تا سال 2030، هدف این است که این شرکت ظرفیت تولید 5 میلیون تن فولاد در سال را داشته باشد.

هیدروژن را می‌توان به طرق مختلف تولید کرد. یک روش شامل استفاده از الکترولیز است، با جریان الکتریکی که آب را به اکسیژن و هیدروژن تقسیم می‌کند.

اگر الکتریسیته مورد استفاده در این فرایند از منبع تجدید پذیر مانند باد یا خورشیدی تأمین می‌شود، آن را هیدروژن سبز یا تجدیدپذیر می‌نامند.

علاوه بر تولید فولاد، تولید آلومینیوم بخش دیگری است که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند نقش داشته باشند.

در اوایل سال جاری خودروساز آلمانی ب.ام.و اعلام کرد که شروع به تأمین و استفاده از آلومینیوم تولیدشده با استفاده از انرژی خورشیدی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *