افزايش عوارض صنايع معدنی تنها موجب سردرگمی می‌شود

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه وضع عوارض بیشتر برای صادرات تبعاتی به دنبال خواهد داشت، گفت: عوارض صادرات تنها باعث به وجود آمدن گیجی در بازار می‌شود و کلیه زنجیره فولاد را درگیر خواهد کرد.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان در رابطه با افزایش عوارض صادرات سنگ آهن توسط رزم‌حسینی گفت: زمان‌بندی و تمام اعدادی که در نامه آقای رزم‌حسینی وجود داشت، برای کلیه اعضای زنجیره فولاد جای سؤال داشت و مشخص نبود که چه منطقی پشت این تصمیم‌گیری بوده است و این چرخش سیاست دولت در روزهای پایانی خود همه فعالان زنجیره فولاد را شگفت‌زده کرد.

وی با اشاره به اینکه درباره اجرایی شدن این تصمیم نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد، افزود: کشور ما در حال حاضر، در تحریم است، اما اگر شرایط عادی بود، وضع عوارض صادراتی باعث می‌شود که کشورهای دیگر تصور کنند شرکت‌های صادرکننده از برخی سوبسیدها استفاده می‌کنند و برای واردات محصول خود، عوارض ضد دامپینگ روی محصولات ما وضع کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با ذکر مثالی تصریح کرد: تعرفه‌ای که چند سال قبل روی واردات ورق فولاد مبارکه در اروپا وضع شده بود، به دلیل این بود که تصور می‌شد ما در تلاش هستیم تا قیمت سنگ آهن را پایین نگه داریم.

احرامیان در پایان اضافه کرد: وضع کردن عوارض به این صورت باعث می‌شود که محاسبات به طور کامل به هم بریزد چراکه این خبر بدون اطلاع قبلی منتشر شد  و مشخص نیست که جهت حرکت دولت در کدام جهت بوده است و وضع عوارض یک گیجی در بازار به دنبال خواهد داشت و مشخص نیست که قرار است نقطه تعادل بازار کجا بایستد و معمولا تا وقتی که ابلاغیه جدید اجرایی شود، شرایط به گونه‌ای عوض می‌شود که مجدداً نیاز به تغییر است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *