جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 21 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تورم و نبود اعتبار ساخت یک میلیون واحد مسکونی را غیر عملیاتی می کند

یک تحلیلگر اقتصاد مسکن گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی با توجه به تورم موجود و تلاش برای کنترل آن از یکسو و تامین مالی صدها هزار میلیارد تومان برای بخش مسکن از سوی دیگر تلاش دولت در این زمینه را دور از دسترس می کند.

مهدی سلطان محمدی در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود: درحوزه اقتصادی نیاز مسکن کشور به حدود 700 تا 800 هزارواحد مسکونی است اما مقداری هم از قبل، عقب ماندگی ساخت بنای مسکونی داریم که کارشناسان نیاز کشور را حدود یک میلیون واحد مسکونی برآورد کرده اند. با ساخت این تعداد نیازهای آتی وعقب مانده قابل جبران خواهدبود.

 

وی با طرح این سوال که آیا ساخت این تعداد واحد مسکونی ممکن است، تصریح کرد: در حال حاضر توان ساخت این تعداد واحد مسکونی به لحاظ نیروی انسانی و تامین مصالح و منابع ساخت وجود دارد هرچند ممکن است محدودیتهایی در تهیه سیمان یا فولاد وجود داشته باشد اما به هرحال قابل رفع است.

 

این کارشناس مسکن گفت: اما دو تنگنا در ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد که یکی از انها زمین کافی و دوم تامین سرمایه و منابع ملی برای ساخت بناهای مسکونی است.

 

سلطان محمدی افزود: در شهرهای بزرگ زمین کافی برای ساخت وجود ندارد و چون قیمت زمین گران است زمینهای موجود هم  اغلب در حال ساخت است لذا فقط تعداد معدودی از افراد می توانند مسکن خود را از واحدهای مسکونی درحال ساخت تهیه کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد زمینهای ارزان قیمت را برای ساخت مسکن تخصیص دهد شاید در کلام کار ساده ای باشد چون مالک کشوری با وسعت زیاد و زمینهای فراوان هستیم اما واقعیت این است که اگر قرار باشد این زمینها به بنای شهری تبدیل شوند باید به زیر ساختهای شهری تجهیز شوند و برای آب ، برق، گاز ،جاده ، خطوط ریلی ، فضاهای عمومی مثل مدارس ، بیمارستانها و فروشگاهها سرمایه گذاری لازم تامین شود.

 

این تحلیلگر اقتصاد مسکن در ادامه گفت: باید مشخص شود سرمایه گذاری یک میلیون واحد مسکونی از کجا تامین خواهد شد اگر بنا را بر این بگیریم که زمین در شهرهای بزرگ اقماری وجود دارد و فقط دولت باید ان را بسازد و توزیع کند باید مشخص شود که آیا دولت می خواهد بطور رایگان این مسکن را بسازد و یا اینکه بابت زمین و مسکن هزینه دریافت کند.

 

سلطان محمدی ادامه داد:اگر دولت بخواهد بطور مجانی واحدهای مسکونی را در اختیار متقاضیان قرار دهد نیاز به زمین و سرمایه  دارد که قطعا کار مستمری نخواهد بود و اگر چنانچه بخواهد مبالغی را از متقاضیان دریافت کند این ارقام قابل توجه نخواهد بود که دریافت این مبالغ  با هزینه های سنگین کنونی همخوانی ندارد.

وی گفت :برای ساخت و ساز و اخذ پروانه یک واحد مسکونی معمولی باید حدود 600 میلیون تومان سرمایه گذاری کرد که این رقم برای افراد بسیاری که این منابع را ندارند رقم زیادی است و اگر چنانچه بخشی از این هزینه را دولت تامین کند نیاز به اعتباربانکی نزدیک به  400 تا 500 میلیون تومان وجود دارد.

این کارشناس بخش مسکن افزود: برای این میزان تسهیلات،حدود چهار هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است حال این سوال وجود دارد که ایا سیستم بانکی ما توان تامین چنین منبع مالی بزرگی را دارد و اگر اعتبار بانکی تامین شود بازپرداخت تسهیلات چگونه خواهد بود و ایا دریافت کنندگان توان پرداخت دارند

 

سلطان محمدی تاکید کرد: اگر سیستم بانکی کشور بخواهد سرمایه ساخت واحدهای مسکونی را از فروش اوراق تامین کند، به علت کاهش حجم نقدینگی بنگاهها و فعالان اقتصادی شاید  موفق به دستیابی به چنین اعتباری نشود و اگر بخواهد از طریق افزایش پایه پولی و افزایش حجم نقدینگی این اعتبار را تامین کنند کشور رابا تورم بیشتر مواجه خواهد کرد.

 

این کارشناس بخش مسکن در پایان افزود:من فکر می کنم تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی با توجه به تورم موجود و کنترل آن از یکسو و تامین مالی صدها هزار میلیارد تومان اقتصاد جهشی برای بخش مسکن از سوی دیگر کمی دور از دسترس است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors