افزایش قیمت‌های صادراتی با طرح پیشنهادی به گمرک

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه قیمت مقاطع صادراتی با طرح پیشنهادی دو انجمن به وزارت صمت و گمرک فراتر از 650 دلار خواهد رفت، گفت: این طرح کمک می‌کند تا مقاطع با قیمت واقعی به فروش برسد و قیمت‌های جهانی مبنای قیمت‌گذاری در گمرک نباشند.

مصطفی عبدالهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تعیین ارزش پایه صادراتی شرکت‌ها توسط اداره گمرک گفت: طی جلسات متعددی که در وزارت صمت به منظور تسهیل صادرات داشتیم، انجمن تولیدکنندگان فولاد و انجمن نوردکاران فولادی ایران پیشنهاد دادند تا قیمت‌های صادراتی 4 شرکت روهینا، فولاد کویر، فولاد خراسان و ذوب آهن مبنای قیمت‌گذاری محصولات صادراتی شرکت‌های تولیدکننده مقاطع قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه این پیشنهاد توسط وزارت صمت مورد موافقت قرار گرفته است، افزود: نامه‌های مربوط به امور اداری این توافق صادر شده است، اما حدود یک ماه به طول انجامیده است زیرا متأسفانه، در کشور ما بروکراسی اداری مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد، در حالی که این حرکات به ضرر تولیدکنندگان است و این نامه بین اداره گمرک، وزارتخانه و بورس در حال جابجایی است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: آخرین خبری که از این مراحل به دست آمده، این است که نامه صادر شده به دست گمرک رسیده و قرار است قیمت‌ها استخراج و در سایت وزارتخانه بارگذاری شوند، اما این پروسه به میزانی طولانی می‌شود که شرکت‌ها جریمه خواهند شد.

عبدالهی درباره شیوه‌های پیشین قیمت‌گذاری محصولات صادراتی گفت: پیش از این، قیمت‌ها در گمرک بر مبنای قیمت‌های جهنی تعیین می‌شد؛ در حالی که ما قادر به فروش با چنین قیمت‌هایی نیستیم زیرا گردش مالی صنایع فولادی در شرایط تحریم به گونه‌ای نیست که بتواند جبران هزینه‌های ما را بدهد.

وی اضافه کرد: کشورهای همسایه در حمل و نقل محصولات راحت‌تر عمل می‌کنند، اما خرید از ایران برای یک خریدار خارجی ریسک دارد چراکه علاوه بر حمل و نقل کالا، تراکنش پول هم ریسک‌پذیر است. به همین دلیل، کالاهای ایرانی با قیمت‌های کمتری در بازار جهان به فروش می‌رسد.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران درباره مزایای نحوه قیمت‌گذاری پیشنهاد شده به اداره گمرک تصریح کرد: با در نظر گرفتن میانگین قیمت صادراتی چهار شرکت بورسی بزرگ، قیمت واقعی صادرات مقاطع طویل مشخص خواهد شد و اینگونه قیمت مقاطع صادراتی ما از 630 تا 650 دلار فراتر می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *