غول‌های فولادی جهان در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

با توجه به این که دولت‌های جهان با استفاده از تعرفه‌ها قصد هدف قرار دادن انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط بخش صنعتی را دارند، غول‌های صنعت فولاد که جزو صنایع آلاینده جهان هستند در تلاشند تا تعرفه‌های احتمالی را پشت سر بگذارند.
فولاد سبز

به گزارش فولادبان و به نقل از پلاتس، اتحادیه اروپا طرحی را برای انتقال اقتصاد خود به دور از سوخت‌های فسیلی در 14 جولای منتشر کرد. این طرح شامل مکانیزم پیشنهادی تنظیم مرز کربن است که از واردات آهن و فولاد و همچنین آلومینیوم، سیمان، پتروشیمی‌ها و کودها مالیات می‌گیرد.

در همان هفته، باشگاه سیرا، Sierra Club یک گروه زیست محیطی مستقر در ایالات متحده، یادداشتی دو صفحه‌ای منتشر کرد و از دولت بایدن خواست هزینه‌های مشابه واردات کربن را در همان بخش‌ها تعیین کند. این گروه زیست محیطی توصیه کرد که دولت بایدن سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را کنار بگذارد: با استناد به قانون تجارت 1962 اعلام تعرفه‌های کربن برای محافظت از امنیت ملی در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی، ضروری است.

اگر جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده از سیاست ترامپ در سیاست تجاری پیروی کند، متناقض خواهد بود، زیرا او در طول مبارزات انتخاباتی سال 2020 قول داد که هزینه مرزی کربن‌محور را اعمال کند، اگرچه چنین اقدامی می‌تواند واکنش سیاسی ایجاد کند. کاخ سفید به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد یادداشت باشگاه سیرا پاسخ نداد.

جان کری نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور اقلیم در ماه مه اظهار داشت که تعرفه بر پایه کربن می‌تواند برای فشار بر چین تسریع در کربن‌زدایی، مفید باشد. جاناتان پرشینگ، مشاور ارشد کری، در تاریخ 21 جولای اظهار داشت که چنین اقدامی هنگام سخنرانی در برابر هیئت سنای ایالات متحده قابل تأمل است.

پرشینگ گفت: جزئیات چگونگی ارزش‌گذاری قیمت کالاهایی که تحت چنین سیستمی تحت پوشش هستند، باید بررسی شود؛ اما اگر انتشار کربن داخلی با محدودیت‌های محیطی سختگیرانه تری روبرو شود، دولت بایدن باید متوجه باشد که فقط شرکت‌های داخلی ضرر کنند. این تعادلی است که ما باید به دنبال آن باشیم و برای ارزیابی آن باید کارهایی انجام شود.

با این حال، اگر دموکرات‌ها موفق به تصویب قوانین آب‌وهوایی شوند که مصرف‌کنندگان داخلی را هدف قرار می‌دهد، مانند یک استاندارد ملی انرژی پاک برای جلوگیری از صادرات گازهای گلخانه‌ای به خارج از کشور، لازم است سیاستی مشابه پیشنهاد مرزی اتحادیه اروپا تصویب کنند.

تعرفه‌ها غول‌های فولادی را تهدید می‌کند

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در نبرد برای محدود کردن گرم شدن کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد مطابق با توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس، فولاد یکی از سخت‌ترین کالاها برای کربن‌زدایی است. این امر تا حدی به این دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها هنوز از طریق فرایند کوره بلند فولاد می‌سازند.

این روند چالش‌هایی را برای سیاستگذاران ایجاد می‌کند که سعی می‌کنند مجازات‌های انتشار را بر اساس واردات آهن و فولاد بسنجند.

اما تحلیلگران می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای در صنعت فولاد در حال تلاش برای جلوگیری از تعرفه‌های کربن هستند.

بر اساس آمارهای تجاری حداقل تا زمان همه‌گیری کرونا، ایالات متحده بزرگترین واردکننده فولاد در جهان بود. در حالی که چین همچنان به عنوان تولیدکننده برتر فولاد در جهان باقی‌مانده است. به علت تعرفه‌های وضع،شده ترامپ رئیس‌جمهور سابق در سال 2018، واردات فولاد چینی به ایالات متحده کاهش یافته است.

جاناتان برانت، تحلیلگر ارشد تحقیقات سهام HSBC گفت: در حالی که باید دید آیا دولت چین با این پیشنهادات جدید مخالفت خواهد کرد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد صنعت چین سعی دارد حداقل از اتحادیه اروپا از مجازات‌های احتمالی جلوگیری کند. پس از اینکه اخیراً دولت چین متعهد شد که تا سال 2060 خنثی از کربن باشد، شرکت‌های فولادی چین همکاری کردند و جلوی رشد تولید خود را گرفته‌اند و میلیاردها دلار برای کاهش آلایندگی عملیات خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برانت افزود: در ابتدا، من در مورد چین تردید داشتم، اما طی چند سال گذشته اثبات شده که آنها در مورد آن بسیار جدی هستند. آن‌ها در حال انجام کارهایی هستند که لزوماً به نفع اقتصاد آنها نیست.

غول‌های فولادی جهان در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اخبار فولاد سبز

در اروپا و ایالات متحده، شرکت‌های فولادی که تحت این تعرفه‌ها محافظت می‌شوند، در تلاشند تا فعالیت خود را سبز کنند و آلایندگی را کاهش دهند.

شرکت ArcelorMittal مستقر در لوکزامبورگ بزرگترین انتشاردهنده دی‌اکسید کربن در بخش فولاد در سال 2019 بود. ArcelorMittal در اوایل سال 2021 مدیرعامل جدیدی را انتخاب کرد و مدیر جدید مسائل مربوط به آب‌وهوا را در محور کارهای شرکت قرار داده است. ArcelorMittal اخیراً توافق‌نامه یک میلیارد یورویی با دولت اسپانیا برای تأمین بودجه کارخانه جدید آهن بر پایه هیدروژن و کارخانه فولاد کوره قوس الکتریکی امضا کرده است.

غول‌های فولادی جهان در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اخبار فولاد سبز

فولادسازان آمریکایی مانند US Steel Corp و Steel Dynamics Inc اهداف عالی تولید گازهای گلخانه‌ای خود را منتشر کردند.

شرکت US Steel اولین خط تولید پایدار فولاد خود را در ماه مارس اعلام کرد و Steel Dynamics طرح‌هایی را در اوایل ماه جولای برای عملیات کارخانه فولاد کوره قوس الکتریکی خود ارائه داد تا سال 2050 از کربن خنثی باشد. بعلاوه، موسسه آهن و فولاد آمریکا هم از تعرفه واردات کربن حمایت کرده است.

کارستن ریک، تحلیلگر کردیت سوئیس Credit Suisse، در مصاحبه‌ای در 16 جولای گفت: تولیدکنندگان فولاد هنوز مسیری طولانی در پیش دارند تا تولید فولاد کم‌کربن در مقیاس وسیع اتفاق بیفتد. همه در تلاشند تا در حال حاضر با ارائه گزارش‌های بزرگ زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت سبز، نشان دهند که توانایی تولید فولاد سبز را دارند.

اجتناب از جنگ تجاری کربن

درخواست دولت آمریکا برای مالیات بر محموله‌های ورودی کالاهای آلاینده، هیچ نشانه‌ای از کندی ندارد. در 19 جولای، سناتور کریس کونز پیشنهادی را منتشر کرد که از کالاهای مورد هدف اتحادیه اروپا مالیات می‌گیرد.

طبق گفته‌های پرشینگ در 21 جولای، دولت بایدن امیدوار است که در آینده با کونز در مورد این پیشنهاد همکاری کند.

حامیان این حرکت همچنین در تلاشند تا بایدن در برابر موانع احتمالی این اقدام مثل چالش پیش روی سازمان تجارت جهانی، تنظیم‌کننده اصلی تجارت جهانی، منصرف نشود. قوانین WTO محدود کردن تجارت به هر طریقی را برای کشورها دشوار می‌کند.

اگر کاخ سفید در استفاده از تعرفه‌های کربن مصمم باشد، باید به موارد استثنا در اقدامات تجاری که به دلایل زیست محیطی انجام می‌شود توجه کند. تقریباً هر محدودیتی در تجارت باعث نقض قوانین اصلی WTO خواهد شد.

کلوب Sierra هم مانع‌تراشی WTO را تأیید کرد و گفت ایالات متحده و متحدانش باید برای ایجاد یک معافیت خاص آب‌وهوا در نهاد تجاری تلاش کنند.

سیرا افزوده است: ما کمتر از یک دهه فرصت داریم تا گوشه‌ای از تغییرات آب‌وهوایی را اصلاح کنیم. ما به سادگی وقت نداریم که کشورها بر اساس قوانین تجاری چند دهه‌ای که پیش از آگاهی گسترده از تغییر اقلیم است، سیاست‌های آب‌وهوایی یکدیگر را به چالش بکشند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *